De plot van TETSUO is kort samen te vatten, maar doet de film geen recht. Een automobilist rijdt een man aan, die even daarvoor een metalen staaf in zijn eigen been heeft geramd. De rest van de film wordt hij achtervolgd door zijn slachtoffer terwijl ze beiden gaandeweg transformeren tot half-metalen monsters met bovenmenselijke krachten.
Ze bevechten elkaar op leven een dood, maar blijken allebei onoverwinnelijk. Tenslotte geven ze toe aan hun noodlot en trekken ze gezamenlijk ten strijde, twee woedende monsters tegen de rest van de wereld.
Shinya Tsukamoto’s TETSUO is een briljante, messcherpe film, maar geen gemakkelijke zit. Ook al duurt hij maar een uur en zijn we de snelvuur-montage gewend van MTV en films als KOOYANISQATSI; deze aanslag op de zintuigen is haast lijfelijk vermoeiend. De beelden tonen een zwart-wit nachtmerrie waarin alleen een beetje bittere humor soelaas biedt. De geluidsband bevat een stortvloed van ongearticuleerd gegil en industrial music. De effecten zijn spotgoedkoop, maar dat verhoogt juist de surrealiteit.
TETSUO gaat over angst en vooral woede, aanvankelijk onderdrukt, maar uiteindelijk onbedwingbaar als een natuurkracht. De regisseur voegt aan dit universele thema fantastische elementen toe en hint naar een verklaring voor de metamorfose van de iron men (experimenten van een wetenschapper op zijn eigen kinderen). Dat klinkt bekend en het kan niet anders dan dat Tsukamoto door de films van David Cronenberg is beïnvloed, maar waar Cronenbergs stijl ingetogen en klinisch is, gaat Tsukamoto onmiddellijk en volkomen over the top. De thematiek van de vormgegeven woede werkte Tsukamoto verder en in kleur uit in TETSUO II: BODY HAMMER, waarvan deze videotape de trailer bevat. Binnenkort brengt Movies Select Video beide titels in Nederland uit.
Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #7, juni 1993.