Territories(2010)

In de vakantiespecial in Schokkend Nieuws #96 wordt uitgebreid ingegaan op de gevaren van de vakantieperiode. Exotische locaties blijken slagvelden te zijn waar de lokale bevolking het steevast gemunt heeft op onfortuinlijke reizigers. TERRITORIES past uitstekend in dit subgenre van de blijf-toch-lekker-thuisfilm.

Na een bruiloftsfeest in Canada rijdt een groep vrienden midden in de nacht terug naar de VS. Op een verlaten weg stuiten ze op twee intimiderende douanebeambten. Deze vinden de naam van één van de vrienden meteen verdacht, want iemand die Jalil Adel Kahlid heet kan alleen maar een terrorist zijn. De vondst van een zakje wiet zorgt er vervolgens voor dat de sfeer omslaat van intimiderend naar ronduit gewelddadig. Dan wordt ook duidelijk dat de twee douanebeambten in werkelijkheid ex-bewakers zijn van Guantánamo Bay die daar een behoorlijk sadistische tik van hebben overgehouden. Al gauw bevinden onze vrienden zich in oranje overalls met een zak over het hoofd. Waarna de martelingen en verhoren kunnen beginnen.

TERRITORIES doet een deels geslaagde poging om iets nieuws te maken van een standaardverhaal. In plaats van voor vijf jonge, mooie, stereotype twintigers, is gekozen voor personages die wat ouder en intelligenter zijn dan hun soortgenoten uit vergelijkbare films. De daders zijn ook geen hillbilly-inteelt, maar zo op het eerste gezicht gewone kerels, wat hun sadistische aard extra hard doet aankomen. Door de expliciete verwijzing naar Guantánamo Bay is bovendien een politieke lezing van de film onvermijdelijk. De twee beambten zijn een belichaming van de paranoia, vooroordelen en angst die na de terroristische aanslagen van 9/11 in de VS heersten. De loods en de kooien zijn kopieën van het echte Guantánamo Bay. Net zoals de gevangenen daar, hebben de slachtoffers in TERRITORIES geen uitzicht op een eerlijk proces. De martelingen die ze moeten ondergaan zijn niet zo gruwelijk in beeld gebracht als we inmiddels gewend zijn van de vele torture porn-films, maar dat maakt de kijkervaring niet minder ongemakkelijk en claustrofobisch. Je ziet de vrienden aftakelen. Al gauw wordt de eerste belastende verklaring over Jalil afgelegd. Maar hoe betrouwbaar is die verklaring?

Bovenstaand breekpunt komt op ongeveer driekwart van TERRITORIES en had kunnen leiden tot een interessante twist. In plaats daarvan word je opgezadeld met een subplotje over een heroïneverslaafde privédetective die hallucineert over zijn al dan niet overleden dochtertje. De privédetective is ingehuurd door de ouders van twee van de vrienden, dat dan weer wel, maar dat linkje is niet genoeg om de film bij elkaar te houden. De verandering van sfeer, locatie en personages rukt je zo uit de film, dat het lot van de vijf vrienden er dan eigenlijk ook niet meer toe doet. De makers waren ze blijkbaar ook beu of durfden niet door te zetten met hun Guantánamo-analogie. Jammer, TERRITORIES had een redelijk originele horrorfilm kunnen zijn, maar eindigt als een onaffe en laffe film.

Di: Liberty Production/De Filmfreak Distributie. Copyright Sarah Knuvelder. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 juni 2012.

© Sarah Knuvelder
22 juni 2012