The Scorpion King(2002)

Bij aanvang van THE MUMMY RETURNS sloft een gespierde krijger door mul woestijnzand, hanteert af en toe hardhandig zijn zwaard en wordt hét mythische ikoon van het oude Egypte. In de slotscène duikt de uit de kluiten gewassen Hiawatha weer op. Ditmaal gelijkend op een krabachtig wezen met een krakkemikkige motoriek, verpakt in ondermaatse cgi, waarin de kijker met moeite het hoofd van Dwayne Johnson alias worstelaar The Rock kan herkennen.

De stripachtige krachtpatser bleek voor de gemiddelde Europeaan veruit het minst interessante karakter uit Stephen Sommers’ opvolger van THE MUMMY. De Amerikanen dachten daar geheel anders over, ontdeden deze als Scorpion King gedoopte figuur van zijn venijnige scharen en gepantserde schild en gaven hem de hoofdrol in THE SCORPION KING. Dat de titel daarmee nog maar weinig van doen heeft met de inhoud van de film, lijkt niemand wat uit te maken. Het gaat de studiobonzen nu eenmaal om de immens populaire hoofdrolspeler die bij deze de gelegenheid krijgt nóg vaker door mul zand te sloffen, zijn zwaard nog hardhandiger te hanteren en uiteindelijk wederom hét mythische ikoon van Egypte te worden.

De worstelende acteur (gezegend met één gezichtsuitdrukking; zijn fameuze wenkbrouwfrons!) kruipt in de huid van Mathayus, een strijder uit de Akkadian-stam, een groep huurmoordenaars waarvan het ledental flink is uitgedund. Zijn opdracht is het dwarsbomen van Memnon (Steven Brand), een heerser met snode plannen en een wel erg handig wapen; de met voorspellende gaven gezegende tovenares Cassandra (Kelly Hu). Enkel een inventieve regisseur kan een dergelijk simplistisch avontuurtje tot een goed einde brengen. Chuck Russell (BLESS THE CHILD) speelt echter te veel op safe met luidruchtige, maar nergens grensverleggende vechtscènes en acties die altijd goed aflopen. Bovendien laat de regisseur kansen onbenut; de verontrustende visioenen van Cassandra zijn veelbelovend, maar worden totaal niet uitgewerkt.

THE SCORPION KING is de geijkte Amerikaanse trash waar Schokkend Nieuws-lezers met een boog omheen lopen. Op het Festival van de Fantastische film bleek Russells avonturenfilm een heuse misprogrammering. Daar was de film als sneak preview ingezet, terwijl deze gedurfde filmweek voor velen juist dé gelegenheid is om aan dit soort Hollywoodgeweld te ontsnappen.

Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #56, najaar 2002.

© Ruben van Eijl
1 oktober 2002