Salome(1973)

Voordat Clive Barker bekend werd met de Books of Blood en HELLRAISER maakte hij een tweetal korte experimentele films, die nu – dankzij de inspanningen van de onvolprezen Nigel Wingrove (SN # 18) – verkrijgbaar zijn via het Engelse Redemption videolabel.

In de documentaire over Barker die de TROS enkele maanden geleden uitzond waren al enkele intrigerende fragmenten uit de in zwart-wit en op super 8 gedraaide filmpjes te zien. SALOMÉ duurt achttien minuten en is hoofdzakelijk een reeks beelden van een in een doorschijnend gewaad gehulde dansende dame. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, ware dit geen jeugdwerkje van Barker, ik al snel de fast forwardknop zou hebben beroerd. Interessanter is THE FORBIDDEN, die met een beetje goede wil gezien kan worden als een 36 minuten durende voorstudie van HELLRAISER.

Ook hier is van een enigszins normale verhaalstruktuur overigens geen sprake: we zien een man (Peter Atkins, een jeugdvriend van Barker en de latere scenarioschrijver van o.m. HELLBOUND: HELLRAISER II) in de weer met een vreemdsoortige puzzel en de camera registreert een oppervlak waarin met mathematische regelmaat een aantal spijkers getimmerd is. Tenslotte wordt de man in een tergend lang uitgesponnen scène levend gevild en wandelt nog even rond als een soort bewegende anatomische studie. Opmerkelijk zijn voorts de scènes waarin we niemand minder dan Barker zelf minutenlang, naakt en met erectie, in het rond zien dansen.

THE FORBIDDEN was tot op heden onvoltooid en werd, speciaal ten behoeve van de videorelease, volgens Barker’s instrukties gemonteerd. Ook werden beide filmpjes voor deze gelegenheid van muziek voorzien door Adrian Carson. De in totaal 72 minuten durende band bevat voor het overige boeiende interviews met Barker, Peter Atkins en Doug ‘Pinhead’ Bradley. Ook laatstgenoemde is een jeugdvriend van Barker en schijnt in zowel SALOMÉ en THE FORBIDDEN mee te spelen; ‘schijnt’, want ik heb hem niet kunnen ontdekken.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #19, juni/juli 1995.

© Jan Doense
1 juni 1995