Quiz(2020)

Nederlands succesvolste genrespecialist Dick Maas keert terug naar de vaderlandse bioscopen. De hamvraag luidt: is QUIZ ook een winnaar?

De bekende quizmaster Leo Vandermolen (Barry Atsma) zit klaar voor een etentje met zijn vrouw en dochter om de afsluiting van het laatste seizoen van zijn spelshow te vieren. In plaats van zijn gezin duikt er echter een vreemde man (Pierre Bokma) op in het restaurant. Hij claimt Leo’s vrouw en dochter te hebben ontvoerd en geeft Leo een kans hun leven te redden. Leo dient binnen een uur tien vragen goed te beantwoorden. Plotseling is de quizmaster zelf deelnemer geworden aan een macaber vragenspel…

Dick Maas, die grote hits scoorde met DE LIFT, AMSTERDAMNED, MOORDWIJVEN, SINT en de FLODDER-trilogie, wil met QUIZ naar eigen zeggen een film maken die meer gericht is op suspense dan op actie en spektakel. Om dit te bewerkstelligen werden Barry Atsma en Pierre Bokma  ingeschakeld, acteurs die tot de crème de la crème van het Nederlandse acteursgilde gerekend mogen worden. Zij moeten met hun spel de dialogen van de nodige spanning voorzien.

Dit mag echter als mislukt beschouwd worden. Pierre Bokma is goed op dreef en zet een vermakelijke slechterik neer, maar verder is QUIZ eigenlijk een beetje saai. Er wordt vooral veel gepraat en erg prikkelend geschreven zijn die dialogen niet. Het blijkt de man vooral te gaan om het onthullen van bepaalde gebeurtenissen uit Leo’s privĂ©leven. Nogal oninteressante gebeurtenissen… Wat kan het ons schelen dat Leo vreemdgaat?

De vraag of Leo’s gezin het gaat overleven, levert ook al weinig spanning op. Ten eerste omdat we het antwoord wel kunnen raden, ten tweede omdat we zijn vrouw en dochter nauwelijks leren kennen en daarom geen band met ze opbouwen. Leo zelf lijkt zich ook niet bijster te interesseren voor het welzijn van zijn gezin; hij neemt immers rustig de tijd om tussen de vragen door buiten een sigaretje te gaan roken.

Dan lijkt ook Maas te beseffen dat er wel erg veel gekletst wordt in QUIZ en trakteert hij ons op een vechtscène in de herentoiletten. Leo geeft de man een ongelooflijk pak slaag. De scène is bruut en tot de verbeelding sprekend, maar niet erg geloofwaardig. Leo, die tot dan toe alle quizvragen braaf aanhoorde, blijkt opeens ontzettend sterk. Ná het gevecht gaan beide heren gewoon weer kalmpjes aan tafel zitten…

Natuurlijk blijkt uiteindelijk dat de man Leo een lesje wil leren. Moraallesjes in de vorm van een duister spelletje kennen we al uit films als SAW en THE GAME. Iets met tevreden zijn met wat je hebt en je eigen leven leren waarderen, of zoiets. Wat wij uit QUIZ kunnen leren is dat Maas dan misschien Nederlands succesvolste genreregisseur mag zijn; hij wint niet altijd de jackpot.

Di: BFD (NL:  21 maart, B: 28 maart). Copyright Lieuwe van Albada.  Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 maart 2012.

© Lieuwe van Albada
21 maart 2012