RECENSIE

The Princess Blade(2001)

Sapristie, een heus genrehistorisch novum! Zonder op de ingrediëntenverhouding te letten kruist THE PRINCESS BLADE (SHURAYUKI-HIME, Japan, 2001) chambara (zwaardvechtersfilm) en Italo-sf-postapocalyptica met zwaarmoedig independent-drama à la Hirokazu Kore’eda (AFTERLIFE).

Logisch dat regisseur Shinsuke Sato, zich baserend op de klassieke manga Shurayuki-hime van Kazuo Koike en Kazuo Kamimura (Lone Wolf and Cub, Crying Freeman), een heel raar filmpje heeft gewrocht, waarvan iedere liefhebber van de genoemde categorieën confuus en een beetje chagrijnig zal worden. Het samoeraizwaard van prinsesje Yuki (Yumiko Shaku) klieft in een vage ‘nabije’ toekomst door lucht en vijandelijke ledematen wanneer Yuki er achter komt dat haar moeder Azora is vermoord door de Takemikazuchi-clan, een slinkende groep royalistische ex-gardisten waartoe zij zelf behoort. Onder het vertrouwde kling-klang der zwaarden ontrolt zich een vergezocht wraakverhaal waarin de tragische lotsbestemming van de personages nergens aannemelijk is en de incongruënte gevechts- en dialoogscènes je het gevoel geven naar een potje flipperen te kijken. Dat THE PRINCESS BLADE voor een appel en een sushirolletje is gemaakt, zie je aan de locaties af: veel bosscènes, filteropnamen van verlaten industrieterreinen, cheesy interieurs. Lompenkostuums en een enkel onvast cgi-effect (zoals een langsdenderende trein op een brug) dragen ook al niet bij tot de feestvreugde. De handvol sterke fatalistische monologen en de door Hong Kong-actieregisseur Donnie Yen gechoreografeerde zwaardduels waren elders beter opgeborgen geweest. Daarbij is hoofdrolspeelster Shaku (met de uitstraling van een tweedehands theezakje) nergens in staat om het drama te verpersoonlijken dat de onheilspellende score van Kenji Kawai (GONIN, AVALON, BLOODY MALLORY) wel suggereert. Op deze dvd (te beluisteren in Dolby 5.1) behelzen de extra’s een fotogalerijtje en drie trailers voor andere Worldwide Cinema-releases, dus ook trivia-freaks vangen hier bot. Verder mag niet onvermeld blijven dat het Koike/Kamimura-verhaal eerder in z’n oorspronkelijke negentiende-eeuwse kader door Toshiyo Fujita werd verfilmd als LADY SNOWBLOOD (SHURAYUKI-HIME, 1973) en het vervolg LADY SNOWBLOOD 2: LOVE SONG OF VENGEANCE (SHURAYUKI-HIME: URAMI KOIUTA, 1974). Dat THE PRINCESS BLADE kwalitatief zo’n duizend zwaardhouwen van deze chambara’s is verwijderd, mag duidelijk zijn. De Confucius Award voor Meest Memorabele Monoloog Van Filosofische Strekking gaat naar een hardleerse anti-monarchist met Al Qaida-achtige actieplannen: ‘Weet je wat de veiligste plek in het oerwoud is? Op de rug van de leeuw. De vlooien op z’n rug leiden een uiterst vreedzaam leven.’ Mooie variatie op ‘Always keep your friends close and your enemies closer’. Jammer van die krakkemikkige film eromheen.

FILM • / EXTRA’S x Copyright 2003 Oliver Kerkdijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58, p47.

© Olivier Kerkdijk
27 april 2011
  • Titel
    The Princess Blade
  • Lengte
    93 minuten
  • Regie
    Shinsuke Sato
  • Scenario
    Shinsuke Sato, Kei Kunii, Kazuo Koike
  • Cast
    Yumiko Shaku, Hideaki Itô, Yôichi Numata
  • Taal
    Japanese
  • Land
    Japan
Meer Sci-Fi
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.