Klokslag 05:00 uur raken wereldwijd alle kinderen van 9 jaar en jonger plotseling in coma. Niemand heeft hiervoor een verklaring. Zo’n 80 procent van alle comateuze kinderen verblijft in zorginstellingen. De zorgsector wordt van de ene dag op de andere booming business, waarin het goed investeren is. Dan ineens – na precies tien jaar – staan de patiëntjes als één man op, ontpoppen zich als zombies en moorden iedereen uit. Is dit het einde der mensheid?
THE PLAGUE (officiële titel: CLIVE BARKER’S THE PLAGUE) is één der merkwaardigste dvd-premières van de afgelopen jaren en niet in de laatste plaats omdat voor de mondiale coma geen enkele verklaring wordt gegeven. Geleidelijk aan echter dringt bij de kijker het vermoeden door dat de kinderen niet langer het slachtoffer willen zijn van de zonden der vaderen (welke die ook zijn) en wraaknemen voor de rampzalige toestand waarin de hun voorgaande generaties Moeder Aarde hebben achtergelaten – en geen moment hebben geaarzeld om uit de massa-coma een hooggenoteerde beursgang te slepen en riant te gelde te maken. ‘Wij wensen geen slaaf meer te zijn van ons opgedrongen angsten’, zeggen de herrezen kinderen en slaan met nietsontziend geweld terug. De vroegtijdige wederopstanding, waarop niemand had gerekend, dwingt de mens tot een verantwoording, maar wat is zijn excuus? Wat is ons excuus als onze tijd onverhoeds is gekomen?
Op papier klinkt dit alles misschien niet overmatig boeiend, maar THE PLAGUE is een kille, mysterieuze en fascinerende film, die full frontal horror niet schuwt, maar vaker – en uiterst effectief – terughoudendheid betracht. Het uitstekende camerawerk is van de inmiddels 86-jarige Hollywood-veteraan Bill Butler. (JAWS, ONE FLEW OVER THE CUCKOO’S NEST, DEMON SEED, RAID ON ENTEBBE, CAPRICORN ONE, DAMIEN: OMEN II, ROCKY II, ROCKY III, ROCKY IV, CHILD’S PLAY, ANACONDA, FRAILTY, e.a.). De minimalistische, verontrustende composities zijn van de hand van Laszlo Remenyi. Credits vermelden maar liefst 15 producers. Niet te verwarren met THE PLAGUE (Greg Hall, 2004).
Copyright Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #74, zomer 2007.