Terwijl concurrente Kathryn Bigelow met NEAR DARK in het Texaanse zand vampierfilmgeschiedenis schreef, draaide Joel Schumacher aan de kust van Californië THE LOST BOYS. Beiden probeerden een nieuwe draai aan het subgenre te geven, met eigentijdse bloedzuigers die nauwelijks aan een hoogbejaarde Roemeense graaf deden denken.
De roedel roofdieren van Bigelow blijft overtuigen, de geföhnde fashion victims van voormalig kostuum- en decorontwerper Schumacher doen tegenwoordig vreselijk gedateerd aan. Het is het verschil tussen een filmmaakster die wil verontrusten en een studiokracht die een duidelijk afgebakende en jonge doelgroep moet behagen. Dat laatste lukte.
Op de dubbel-dvd van THE LOST BOYS verklaren Schumacher en een aantal inmiddels flink verouderde titelhelden dat ze nog altijd door fans op hun vampierverleden worden aangesproken. De destijds achttienjarige Kiefer Sutherland herinnert zich dat de film in 1987 echt indruk maakte, en dat was ook zo. De door Schumacher persoonlijk gestileerde jonge goden leken zomaar uit een hypermoderne videoclip te zijn gestapt. Een omhoog gewerkte coup soleil op het schedeldak getuigde van lef en goede smaak, en wie daarbij bovendien de broek in de laarzen droeg en de schoudervullingen op hun plaats wist te houden, was de bink.
Dat was Amerika anno 1987, maar we zijn inmiddels een generatie verder en kunnen ietwat meewarig constateren dat trendgebonden studioproducties van alle tijden zijn, maar dat ze zelden tegen de hoektand des tijds bestand zijn. Schumachers stijlmiddelen worden in een absurd overdadige hoeveelheid extra’s op de dvd door alle betrokkenen geroemd, maar zonder noemenswaardige inhoudelijke merites blijft er van die potsierlijke verpakking weinig over. En dan te bedenken dat de cameraman van TAXI DRIVER en RAGING BULL en de toekomstige production designer van MEN IN BLACK ook van de partij waren!
Extra’s **
Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #64, najaar 2004.