Batman Forever(1995)

Het grote nieuws tijdens de voorbereidingen van BATMAN FOREVER was niet dat Val Kilmer de cape van Michael Keaton zou overnemen, maar dat komiek Jim Carrey de rol van The Riddler ging vertolken.

Carrey is in anderhalf jaar tijd uitgegroeid tot de beste betaalde acteur aller tijden en waarschijnlijk de eerste die het waagde het aanbod van twintig miljoen dollar voor ̩̩n enkele rol af te slaan. Carrey is red hot en de voornaamste reden waarom het Amerikaanse publiek weer massaal voor een BATMAN kwam opdraven, nadat deel twee uit de reeks Рnet als de eerste geregisseerd door Tim Burton Рwat minder goed bevallen was. Toch is BATMAN FOREVER veel minder een Carrey one-man show geworden dan verwacht mocht worden en zeker niet zo luchtig en oppervlakkig als voorspeld werd.

Ook in de gedaante van Kilmer blijft Batman een verbitterde en fundamenteel eenzame wreker, al wordt hij ditmaal bijgestaan door Robin en horen we hem af en toe een one-liner debiteren (‘It’s the car, right? Chicks like the car’). Nog steeds is Batman een freak tussen de freaks, een schizofreen tussen de schizofrenen en volstrekt ongeschikt voor een zorgeloos bestaan aan de zijde van een in iedere aflevering weer vergeefs opdravende love-interest, in dit geval de door Kidman gespeelde psychologe Dr. Chase Meridian.

Een dramatisch en door regisseur Joel Schumacher sterk geënsceneerd hoogtepunt van de film is het bezoek van Batman’s alter ego Bruce Wayne aan het circus. Wanneer onverwacht Batmans tegenstander Two-Face (Jones) opduikt, die aankondigt het circus op te zullen blazen, schiet een groepje trapezewerkers te hulp, toevallig allemaal tot dezelfde familie behorend. Een ramp wordt voorkomen, maar alleen de benjamin van de familie, Dick Grayson (O’Donnell), overleeft de reddingsoperatie. Wayne herkent in de verbitterde en vechtlustige jongeling een zielsverwant en vanaf dat moment staat de vleermuisman er in zijn strijd tegen de misdaad niet meer alleen voor. In zijn met gestileerde pezen en tepels versierde stoeipakje ziet sidekick Robin er trouwens even sexy uit als zijn partner.

Net als in de vorige afleveringen draait het in BATMAN FOREVER minder om inhoud dan om vorm en bestaat de functie van de plot eruit zoveel mogelijk ruimte te scheppen voor spectaculaire duels tussen Batman en zijn bizar toegetakelde tegenstanders. Dat alles natuurlijk in een schitterend ontworpen grote-stadsdecor, deels opgebouwd uit miniaturen, deel gesuggereerd door matte-paintings en computer-graphics.

Wie met de vlekkeloze afwerking van deze wonderen der techniek al dik tevreden is, beleeft aan BATMAN FOREVER een zeer plezierige avond. Maar ook de liefhebbers van de ‘donkere’ Batman, tien jaar geleden gelanceerd door striptekenaar Frank Miller en door Tim Burton vervolgens op maat gesneden voor het bioscoopscherm, komen ruimschoots aan hun trekken. De broeierige Batman van Schumacher is nog steeds lichtjaren verwijderd van zijn campy voorganger uit de jaren ’60.

Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #20, augustus/september 1995.

© Steef de Koning
1 augustus 1995