Naar goed B-film gebruik werd het aan de kassa behoorlijk succesvolle THE CRAFT al snel gevolgd door deze even doorzichtige als goedkope kopie, die zowel inhoudelijk als in de uitwerking ver achter blijft bij de voorganger. LITTLE WITCHES speelt zich af op een katholiek meisjesinternaat, dat aan zee gesitueerd is omdat de meiden uit de voorganger daar nu eenmaal ook een séance hielden.
Ook hier draait het om een groep buitenbeentjes, schematisch opgebouwd uit De Slet, De Maagd, De Dikke Snoepkont, Het Domme Blondje en De Negerin, en ook hier laten de studentes zich in met hekserij. De scenarioschrijvers vonden het niet nodig om ze in navolging van het voorbeeld een degelijke motivatie voor hun daden mee te geven, zodat men lijnrecht en zonder enige diepgang van punt A naar punt B gaat. Zoals te verwachten valt bij een low-budget productie schiet punt B, de climax, ernstig tekort waar het trucages en spektakel betreft. Een rubberen demon komt in een oogwenk voorbij en dat was het dan weer. Iets meer aandacht is er voor de fysieke kwaliteiten van sloerie Sheeri Rappaport, maar veel indruk maakt ze daarmee niet. In eerdere films deed Jennifer Rubin dat wel, maar zij gaat als non gehuld in een habijt met een belachelijk ogend buideltasje en speelt slechts een veredelde bijrol. Dat geldt ook voor moeder overste Zelda Rubinstein, het dwergvrouwtje uit POLTERGEIST, en pastoor Jack Nance, voor liefhebbers van David Lynch geen onbekende door zijn rollen in ERASERHEAD en LOST HIGHWAY. Het heeft wel wat om de anderhalf jaar geleden gestorven Nance volkomen ongeinteresseerd de biecht te zien afnemen, maar LITTLE WITCHES is de laatste film van de aardige acteur die ons land bereikt en dat maakt de hele zouteloze onderneming er alleen nog maar treuriger op. x. Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #36, p17.