De Nieuwzeelander Peter Jackson won vorig jaar een Silver Scream Award met zijn splatter-komedie BRAINDEAD. Een jaar daarvoor werd RED BLOODED AMERICAN GIRL van de Nieuwzeelander David Blyth zo’n beetje van het doek gefloten. De laatste film was overigens een Canadese produktie, wat de balans doet uitslaan in het voordeel van Nieuwzeelanders die binnen de eilandsgrenzen blijven opereren.
Aan die voorwaarde voldoet in ieder geval ook nieuwkomer Garth Maxwell. Zijn JACK BE NIMBLE is zelfs een zeer eigenwijs staaltje van ‘New Zealand Gothic’, enigszins vergelijkbaar met een film als THE REFLECTING SKIN en het werk van David Lynch. De film vertelt het verhaal van broer Jack en zus Dora die na een zenuwinzinking van hun moeder bij verschillende pleeggezinnen worden ondergebracht. Dora treft het, maar Jack komt op een boerderij terecht, waar hij regelmatig (met prikkeldraad!) wordt afgeranseld door zijn stiefvader en het met zijn vier stiefzusjes ook al niet kan vinden. Na zijn stiefouders middels een hypnose-machine uit de weg te hebben geruimd, verenigt Jack zich met zijn zuster en gaan ze samen op zoek naar hun echte ouders. Maar Jack’s stiefzusters hebben wraak gezworen en zetten de achtervolging in. JACK BE NIMBLE is een horrorfilm, sprookje, road-movie en thriller inéén, qua stijl balancerend tussen mainstream en arthouse. Zelf noemt Maxwell als invloeden Demme’s THE SILENCE OF THE LAMBS en de verhalen van Edgar Allan Poe. Hoofdrolspeler Alexis Arquette (inderdaad, de broer van Roseanne en Patricia) zegt over zijn personage: ‘Jack is zo iemand die het bewind van Britse koningin nog aan den lijve ondervindt. Zowel in Zuid-Afrika als in Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland heb je vergelijkbare figuren, van die geremde types. En als mensen zich geremd voelen, hebben ze de neiging daar overdreven op te reageren. Door volkomen uit hun bol te gaan.’. [bespreking in het kader van The Weekend of Terror XI; zonder puntenwaardering].-. Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, p6.