It’s Alive III: Island of the Alive(1987)

Berichtten wij in het vorige nummer van Schokkend Nieuws nog uitvoerig over de fantastische Larry Cohen Collection op dvd, nu kan daar diens IT’S ALIVE-trilogie aan worden toegevoegd.

[Gezamenlijk bespreking van IT’S ALIVE, IT LIVES AGAIN en IT’S ALIVE III: ISLAND OF THE ALIVE]

De films waren al een tijdje op Amerikaanse import te verkrijgen en zijn, na een uitstel van bijna een half jaar, sinds april 2005 eindelijk ook in Nederland te koop. Cohen (eregast van het afgelopen Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film) verkondigt al een tijdje bezig te zijn met een remake van zijn grootste hit, IT’S ALIVE. Op het audiocommentaar legt hij uit dat de thematiek van de trilogie beter aansluit bij deze tijd, waarin mensen het geslacht van hun kind kunnen bepalen, artsen handicaps of aanleg voor ziektes bij ongeboren kinderen kunnen vaststellen en ouders op basis van die informatie kunnen kiezen of ze het kind willen of niet. Cohen zal vast een interessante, hedendaagse draai aan het thema kunnen geven, maar dat neemt niet weg dat de oorspronkelijke films ook al een rijke variatie aan actuele thema’s bieden, waaronder abortus, AIDS en de (ongecontroleerde) macht van de overheid. In alle delen staat uiteindelijk één ding centraal: de acceptatie van een monsterlijke baby door de ouders. In de eerste film is het Frank Davis (Ryan) die grote moeite heeft te aanvaarden dat hij een monster heeft voortgebracht. ‘That thing is no relation of mine!’, buldert hij als een politieman zijn ‘zoon’ ter sprake brengt. Davis doet er alles aan om de politie te helpen om de moordzuchtige baby op te sporen en wanneer het kindje op miraculeuze wijze zijn weg vindt naar het ouderlijk huis, probeert Davis het met een pistoolschot uit te schakelen. In de finale, die plaatsheeft in het gigantische waterafvoersysteem van Los Angeles, komt Davis tot inzicht en probeert hij zijn kind te redden. Het kost weinig moeite om in het centrale thema van de serie een metafoor te zien voor de acceptatie van gehandicapte kinderen. In het uitstekende vervolg IT LIVES AGAIN, waarin het fenomeen zich heeft verspreid over de VS en een overheidsinstantie voor vernietiging van de pasgeboren monsterbaby’s zorgt, schreeuwt Frederic Forrest tegen zijn echtgenote die zijn aanraking niet meer kan verdragen: ‘Do I make you feel sick because of what we’ve created?’ In het laatste vervolg maken de echtelijke ruzies plaats voor seksueel getinte wisecracks: ‘I could turn you on. You’ve seen my baby. That’s just a glimpse of the animal inside me.’ IT’S ALIVE III: ISLAND OF THE ALIVE is doorspekt met het soort bizarre humor dat Cohen naar eigen zeggen sinds Q – THE WINGED SERPENT tot zijn handelsmerk rekent. De hoofdrol van een maniakale Michael Moriarty sluit daar uitstekend op aan. Toch is de schlock horror van ISLAND OF THE THE ALIVE, met zijn gigantische monsterbaby’s (kleine bodybuilders in rubber pakken!) en splatter-effecten, lang niet zo bijzonder en gedurfd als de eerste twee delen met hun ongemakkelijke mix van pure horror, sociaal commentaar, gezinsdrama en subtiele geestigheden. Uit Cohens audiocommentaar blijkt overigens dat het succes van de eerste IT’S ALIVE grotendeels terug te voeren is op zijn eigen vasthoudendheid. Hij maakte de film in 1973 voor Warner, maar tijdens de productie trad een nieuw bewind aan, dat niet bepaald zat te wachten op een film over een monsterbaby. IT’S ALIVE werd weggestopt in achteraftheaters en drive-ins, waar het een stille dood stierf. Drieënhalf jaar later – de film was inmiddels een succes gebleken op Europese festivals – trad alweer een nieuw regime aan bij Warner. Cohen vroeg om een tweede kans en kreeg ‘m. Een brede release, gekoppeld aan een uitgekiende landelijke reclamecampagne, maakte van IT’S ALIVE alsnog een van de meest succesvolle horrorfilms van het jaar. Volgens Cohen bestond de campagne onder andere uit een tv-commercial waarin de camera een wiegje nadert en de voice-over zegt: ‘There’s only one thing wrong with the Davis baby…it’s alive!’ Waarna een misvormde klauw uit de wieg tevoorschijn schiet. Die tv-spot – hij zal beslist kostelijk zijn – staat dus niet op de dvd. Een gemiste kans. Wij moeten het doen met de slappe bioscooptrailer. Gelukkig is er dus het audiocommentaar van Cohen, waarop de man met veel enthousiasme analyses en anekdotes uit zijn mouw schudt en dat goud waard is voor de liefhebber van trivia. Vroeg u zich ook al af wat de oude Franse knokheld Eddie Constantine in IT LIVES AGAIN te zoeken heeft? Welnu, Cohen kwam ‘m tegen op een cocktailparty, nodigde hem uit op visite en koppelde hem aan de zus van zijn vrouw, met wie Constantine niet lang daarna trouwde. Hij was dus min of meer familie. Ook leuk: alledrie films zijn deels opgenomen in Cohens villa in Beverly Hills, waar hij ook zijn debuutfilm BONE opnam. Het huis was oorspronkelijk gebouwd door mediamagnaat William Randolph Hearst. Cohen kocht het van westernacteur Clint Walker, die het weer van Samuel Fuller had. Dat Cohen zijn eigen huis zo vaak als set gebruikte, is exemplarisch voor zijn guerrillatactieken. Die creditsequens? Gedraaid in de kelder. De creditsequens van het vervolg? Gedraaid naast het zwembad. Beweegt daar een mechanische monsterbaby onder de dekens? Welnee, het is de pekinees van Cohens dochter! Hoe kwam Cohen aan die haai in IT’S ALIVE III? Stock footage uit THE OLD MAN AND THE SEA. Zoals Cohen zelf meerdere malen zegt: daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Wat dat betreft zou hem de terugkeer naar de regiestoel voor de nieuwe IT’S ALIVE nog vies tegen kunnen vallen.

Film **1/2 / Extra’s *** Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #66, p37.

© Roel Haanen
    It's Alive III: Island of the Alive