HIDEAWAY(1995)

Brett Leonard vergreep zich in THE LAWNMOWER MAN aan een verhaal van Stephen King en smeet er een stevige portie computer-animatie tegenaan om de niet bijster opwindende intrige visuele luister bij te zetten. Op Dean Koontz’ roman Hideaway past hij nagenoeg dezelfde truc toe, en weer wil het niet echt spetteren.

Wanneer hoofdpersoon Hatch Harrison (Goldblum) bij een auto-ongeluk bijna om het leven komt is voor de afdeling special visual effects het moment aangebroken om deze near death-ervaring van bijpassende psychedelica uit de computer te voorzien. Na tot het land der levenden te zijn teruggekeerd, blijkt Hatch een psychische band met een seriemoordenaar (gaap) te onderhouden, die het vanzelfsprekend op jonge meisjes heeft voorzien. En laat Hatch in de persoon van MTV-babe Alicia Silverstone nu toevallig over een dochter beschikken, die perfect voldoet aan het slachtoffer-profiel?.U begrijpt het al, ondanks het computergeweld is hier niets nieuws onder de zon. Het point of view van een moordenaar dat zich als visioen voordoet aan een buitenstaander kwamen we al tegen in het door John Carpenter geschreven THE EYES OF LAURA MARS uit 1978. En het gegeven van de psychopaat die zijn slachtoffer de genadeslag toedient in een spookhol van eigen makelij mag ook niet erg origineel heten. Daarnaast begaat Leonard de fout alle clichés weliswaar met het nodige technische aplomb op te dienen, maar wel erg mondjesmaat, zodat er zelfs op het niveau van de doorsnee-slasher weinig te beleven valt aan HIDEAWAY. Met acteurs van het kaliber Jeff Goldblum en Christine Lahti voelde Leonard zich kennelijk verplicht een beetje sjiek te doen. Maar dat compromis met de goede smaak kan niet verhullen dat achter de riante facade van een in breedbeeld opgenomen big-budget-thriller een tamelijk platvloers scenario schuilgaat. Zoals een Amerikaanse recensent schreef: ‘HIDEAWAY is het verhaal van een man wiens brein een videoplayer is geworden, waarop slechte horrorfilms uit het B-genre worden vertoond.’.** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #19, p4.

Hideaway
    106 minuten
    Brett Leonard