Harry Potter and the Half-Blood Prince(2009)

Harry start alweer zijn zesde jaar op de Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, maar vervelen gaat het niet. De tovenaarsleerling sluit HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE af met mooie rapportcijfers.

En Harry (Daniel Radcliffe) wordt al een hele vent. Hij moest lang wachten op zijn eerste kus (pas in HARRY POTTER AND THE ORDER OF THE PHOENIX), maar hij is zowaar bezig een serveerster te versieren wanneer professor Albus Dumbledore (Michael Gambon) hem weggrist voor HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE. Net op tijd, want de Death Eaters kondigen reeds de komst aan van de kwade Lord Voldemort. De duivelse schimmen jagen nu ook door de gewone wereld en zaaien paniek onder de Muggles met de vernietiging van de Millennium Bridge. Kwade tijden breken aan. THE HALF-BLOOD PRINCE is een soort tussendeel – Harry bereidt zich voor op de confrontatie met Voldemort, die in de volgende twee films zal plaatsvinden – en dat maakt het des te bewonderenswaardiger dat episode 6 geen moment verveelt.

Regisseur David Yates, die hiermee zijn tweede Potter-film aflevert, en scenarist Steve Kloves, die de eerste vier afleveringen schreef, gebruiken dit deel vooral om de vele personages in en rond Hogwarts beter uit te werken. Want bijna ieder personage dat we meenden te kennen, blijkt in deze aflevering over onvermoede karaktereigenschappen te beschikken. Dumbledore, bijvoorbeeld, is niet alleen een vriendelijke, wijze vaderfiguur. Hij heeft ook een berekenende kant, die Harry als een pion naar voren schuift in de strijd met het Kwade en hem vraagt te spioneren. Dumbledore is er van overtuigd dat de manier om Voldemort te verslaan alleen in het verleden gevonden kan worden. In zijn studeerkamer bewaart hij flesjes met herinneringen aan Tom Riddle, de jongeman die later transformeerde tot Hij-die-niet-genoemd-mag-worden.

Die herinneringen zijn het eigendom van de ijdele oud-docent Horace Slughorn (Jim Broadbent met een heerlijk nerveuze tic) die moet worden teruggelokt naar Hogwarts om de jeugdgeheimen van Voldemort te ontsluieren. Les geven aan de beroemde Harry Potter blijkt daartoe een uitstekend lokmiddel. Harry is op zijn beurt de onschuld al voorbij en leent zich voor het spel. Hij maakt daarbij gebruik van aantekeningen in een gevonden toverboek. ‘Eigendom van de Half-Blood Prince’, staat erin geschreven – maar Harry weet niet wie dat is, noch of de magie niet een schaduwzijde heeft. Harry’s nemisis Draco Malfoy (Tom Felton) is ondertussen in de weer met een bijzondere oude kast. De blonde slechterik uit de voorgaande delen toont opeens een tragische kant. Zijn vader zit immers gevangen en Lord Voldemort zelf heeft hem een opdracht gegeven die zijn smalle schouders maar nauwelijks kunnen dragen.

En dan is er natuurlijk nog professor Severus Snape (Alan Rickman) die het eindelijk geschopt heeft tot Defense Against the Dark Arts Teacher Рmaar altijd al de meest dubbelzinnige figuur was binnen de muren van de school. In vergelijking met voorgaande delen doet THE HALF-BLOOD PRINCE het kalmer aan met de magische spektakelstukken. De bewegende schilderijen zijn er nog wel, maar hoogstens als een geheugensteuntje. De film prikkelt om de rest er zelf bij te fantaseren. De spectaculaire sc̬nes Рde aanval op de Millenniumbrug en de afdaling van Dumbledore en Harry in een diepe grot waar onthuld zal worden wie de Half-Blood Prince is Рzijn eigenlijk het minst memorabel. Wat vooral beklijft is het gevoel dat er een dreigende schaduw over de school is gevallen.

De confrontatie met Voldemort is op handen, en cameraman Bruno Delbonnel (LE FABULEUX DESTIN D’AMELIE POULAIN, ACROSS THE UNIVERSE) laat je dat geen moment vergeten. De tovenaarsleerlingen zelf doen dat wel af en toe, en dat zorgt voor veel vermakelijke liefdesperikelen. Harry raakt steeds meer verkikkerd op Ginny Weasley (Bonnie Wright), maar zij heeft al een vriendje en ze is bovendien het zusje van zijn beste vriend Ron (Rupert Grint). Ron is helemaal hoteldebotel van Lavender Brown (Jessie Cave). En hoewel dat voor een belangrijk deel ligt aan de bonbons met Amortentia – een extreem krachtige liefdesdrank – is Hermione (Emma Watson) natuurlijk stikjaloers. Ondergetekende wil wel een kleine crush bekennen op Luna Lovegood (Evanna Lynch). Het zweefmeisje heeft geen grote rol in het verhaal, maar ze is onweerstaanbaar wanneer ze gekke snoepjes uitdeelt of opduikt met een rare pluche leeuwenkop op haar hoofd.

Misschien is dat wel de grootste verdienste van dit zesde deel: nu we zoveel van Harry, Ron, Hermione en de anderen zijn gaan houden, staat er veel op het spel. En dat belooft dus een spannende confrontatie met Voldemort in het tweedelige sluitstuk van de serie HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS. Noteer maar vast: op 18 november 2010 en 14 juli 2011 doet Harry eindexamen.

Di: UPI (NL: 15 juli / BE: 15 juli)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15 juli 2009.

15 juli 2009