Freaks of Nature(2015)

Neem één deel TWILIGHT, één deel THE WALKING DEAD en één deel AMERICAN PIE en doe dit in een blender. Laat dit een minuutje vergruizen. Het resultaat: de horrorkomedie FREAKS OF NATURE.

In de typisch Amerikaanse buitenwijk Dillford leven mens, vampier en zombie vredig naast elkaar. Ieder doet er zijn ding. Elk heeft zijn eigen wijk toegewezen gekregen. De jeugd gaat gewoon gemengd naar school. Het leven verloopt er voor de tieners zoals het hoort: de nerds zijn kop van jut bij de sportievelingen, het mooiste meisje van de klas gaat met de knapste bink en een van de buitenbeentjes is dan weer verliefd op het mooiste meisje. En dan gebeurt het op een dag: een buitenaardse invasie!

Regisseur Robbie Pickering (PROM NIGHT) verzamelde een geschikte cast rond het scenario van Oren Uziel (22 JUMP STREET). Zo wist hij bijvoorbeeld tieneridool Vanessa Hudgens te strikken voor de rol van dom brunetje. Je kent haar wellicht als Disney-coryfee van de HIGH SCHOOL MUSICALreeks en haar zwaar gemediatiseerde relatie met co-ster Zac Efron. Andere acteurs zijn Mackenzie Davis (THE MARTIAN) en Nicholas Braun (THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER).

Gezien de werkervaring van crew en cast weet je wat je te wachten staat: een tienerkomedie die je meteen aan vehikels als AMERICAN PIE (Paul Weitz, 1999) doet denken, maar dan met een lichte horrortwist. In de film ligt de nadruk op de problemen en verzuchtingen van tienervampieren, -zombies en -mensen. Ze moeten hun ‘zorgen’ opzij zetten om het hoofd te bieden aan de alien-invasie.

De productiemaatschappij stelde een ruim budget beschikbaar en daar heeft producent Matthew Tolmach optimaal gebruik van gemaakt. Visuele computereffecten zijn ruim aanwezig. De karig aanwezige gore-effecten zien er goed uit. De hoofdrolspelers doen wat van hen gevraagd werd.  De personages hebben weinig diepgang, maar dat mag in dit genre. Het gaat uiteindelijk om de grappen. Deze zijn op tienermaat uitgewerkt. De verhaallijn is eenvoudig en heeft af en toe de neiging stil te vallen: de makers weten soms niet goed hoe de verschillende situaties met elkaar te verbinden. Ze doen dit dan maar met wat gezwets over seks en relaties. De climax van de film is voor de hand liggend, maar zeer vermakelijk.

Het verhaal is totaal van de pot gerukt. De personages zijn over the top. De dialogen hilarisch. Verschrikkelijk dus. Of toch niet? Nee. Helemaal niet! Je moet deze film in de juiste gemoedstoestand bekijken: een té grote pot popcorn en het gezelschap van je tienerkinderen is aanbevolen. FREAKS OF NATURE doet wat het moet doen: zorgen voor anderhalf uur hersenloos (sorry, zombies) amusement.

Distributie: Sony. Release: 16 maart 2016. Copyright: Bart Van Gestel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 maart 2016.

© Bart van Gestel
30 maart 2016