Freaked(1993)

FREAKED is het regiedebuut van het duo Alex Winter en Tom Stern. Samen met co-scenarist Tim Burns maakten zij een paar jaar geleden de satirische serie The Idiot Box voor MTV. De serie werd in Europa nooit uitgezonden maar Winter is geen onbekende: hij speelde in twee films samen met Keanu Reeves het idiote puber-duo Bill & Ted en was een van THE LOST BOYS in de gelijknamige film.

In FREAKED speelt Winter het arrogante tiener-idool Ricky Coogin, ster van de tv-serie The Baker Bunch en de Ghost Dude-films. Coogin laat zich voor vijf miljoen dollar inhuren als spreekbuis voor de multinational E.E.S. (‘Everything Except Shoes’) en wordt door zijn nieuwe werkgever naar de Zuidamerikaanse bananenrepubliek Santa Flan gestuurd, om daar het landbouwgif Zygrot-24 te promoten. Bij zijn aankomst wordt de inhalige acteur opgewacht door demonstrerende milieu-activisten, waaronder de bevallige Julie (Ward). In een belachelijke vermomming biedt de op slag verliefde Coogin haar een lift naar de giffabriek van E.E.S. aan. Onderweg stoppen ze voor een bezoekje aan Freekland, een in de jungle verstopte kermisattractie waar menselijke rariteiten tentoongesteld worden. Dat hadden ze beter niet kunnen doen: exploitant Elijah C. Skuggs (Quaid) verandert hen met behulp van Zygrot-24 in nieuwe attracties voor zijn pretpark.

Maar liefst vijf gerenommeerde effectenteams werden ingehuurd om Skuggs waanzinnige creaties vorm te geven en het resultaat mag er wezen. Winter maakt na zijn transformatie tot halve gremlin onder meer kennis met een menselijke worm, een kruising tussen koe en mens, een dikke man met de eetgewoontes van een pad, een sokhoofd èn A-Team ster Mr. T als de vrouw met de baard. Naast bijrollen voor Brooke Shields en Morgan Fairchild is ook Keanu Reeves weer van de partij, zij het onherkenbaar in zijn rol als de hitsige latino Ortiz the Dog Boy. Komt dat zien en laat u verbazen!.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, april 1994.

1 april 1994
    Freaked