Fist Of The North Star(1986)

Net als AKIRA is FIST OF THE NORTH STAR een op een stripverhaal gebaseerde Japanse animatiefilm van bioscooplengte die de kijker een grimmig toekomstbeeld voorspiegelt.

Post-nucleair is ook hier weer het sleutelwoord dat ellenlange uitwijdingen over het hoe en waarom van alle verwoesting in één klap overbodig maakt. Maar verrijst in AKIRA op de puinhopen van het platgebombardeerde Neo-Tokio een nieuwe stad à la BLADE RUNNER, in FIST OF THE NORTH STAR wordt trouw het model van MAD MAX gevolgd. Veel troosteloze woestijn dus, en hier een daar de ruine van een stad. Tegen dit ook uit de TERMINATOR-films bekende decor van mondiale onttakeling vindt de titanenstrijd plaats tussen de nobele titelfiguur en zijn snode tegenstrevers. Ondertussen is er ook hoop op een betere toekomst, gesymboliseerd door een teer bloempje in een pot dat aan de zorg van een onbedorven kleuter is toevertrouwd.

FIST OF THE NORTH STAR blijft in alle opzichten ver achter bij AKIRA. De animatie is gebrekkig, het verhaal sleept zich voort als een tv-feuilleton en de boodschap is van een stuitend simplisme. Maar de barok in beeld gebrachte schermutselingen, waarbij de stralen bloed in sierlijke patronen het lichaam verlaten, vergoeden een hoop. Ondanks het lamentabele tekenwerk en dito verhaaltje laat FIST OF THE NORTH STAR gek genoeg toch een aangename tinteling achter.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #1, juni 1992.

1 juni 1992
    Fist of the North Star