Embrace Of The Vampire(1995)

Waar men bij peperdure Hollywood-produkties nog wel eens het eufemisme high concept wil bezigen, wanneer een beproefd B-filmthema een luxe behandeling krijgt, kan het concept bij video vaak niet low genoeg zijn.

In het walmende, natte spoor van BASIC INSTINCT trekt een eindeloze stoet erotische thrillers door de videotheken, waarbij tv-actrices van het tweede garnituur onbevangen hun fysieke kwaliteiten tonen, niet gehinderd door trivialiteiten als een boeiende plot, overtuigende personages of dito acteerwerk. We spreken dan over kwaliteits-erotiek.

Aangezien een groot videopubliek er basically instinkt ondergaat nu ook de horrorfilm een erotische video-transmutatie. Bracht INTERVIEW WITH THE VAMPIRE standvastige heteroseksuelen danig in verwarring met zijn homoseksuele subtekst, de ero-horror van EMBRACE OF THE VAMPIRE staat met twee geëpileerde benen ferm in het domein van de strikt heteroseksuele Playboy-soft-core. Werd INTERVIEW voorafgegaan door de toevoeging The Vampire Chronicles, bij EMBRACE heet het The Nosferatu Diaries.

De verdoemde romantische vampier wordt hier gespeeld door Martin Kemp, zijn beoogde slachtoffer is Alyssa Milano, die om volstrekt onduidelijke redenen voor haar achttiende verjaardag door hem verleid moet worden tot vrijwillige overgave aan zijn hoektanden. Martin heeft drie dagen de tijd. Dat geeft Alyssa ruimschoots de gelegenheid haar bloesje en haar imago veelvuldig van zich af te schudden. Alyssa speelde jarenlang een ontluikende puber in de tv-sitcom Who’s the Boss en vond het twee jaar geleden hoog tijd voor inschaling op een volwassener leeftijdsniveau. Ze koos voor de Drew Barrymore-methode en speelde net als Drew de dodelijk nymfomane puber Amy Fisher in de TV-film CASUALTIES OF LOVE: THE ‘LONG ISLAND LOLITA’ STORY. Ze verloor toen van Drew, wier prestaties in THE AMY FISHER STORY een stuk overtuigender oogden.Alyssa investeerde in haar toekomst met een bezoek aan een plastisch chirurg en toont ons in EMBRACE OF THE VAMPIRE haar nieuw verworven talenten. In tegenstelling tot Barrymore wekt Milano de indruk niet helemaal zeker te zijn van haar keuze: ze kijkt verdomd zorgelijk wanneer ze haar siliconen in de strijd gooit en dat geeft een naar bijsmaakje aan een film die toch al op geen enkele manier weet te overtuigen.

Door Anne Goursaud’s vlakke regie, het ontbreken van een plot en Gert Broekma’s pseudo-gothische sub-videoclip art direction is EMBRACE OF THE VAMPIRE niets meer dan een slappe vertoning met een slechte actrice die op pijnlijke wijze volwassen wil overkomen. Daar kunnen Kemps manische spel en de extreem kortstondige aanwezigheid van Jennifer Tilly ook niets aan verhelpen. Het is te hopen dat de tweede bladzijde van deze NOSFERATU DIARIES met een andere pen beschreven zal worden.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #19, juni/juli 1995.

1 juni 1995
    Embrace of the Vampire