Doppelganger(1993)

Drew Barrymore speelt in DOPPELGANGER de rol van Holly Gooding, een jongedame die achtervolgd wordt door haar moordzuchtige evenbeeld – althans, dat beweert ze.

Nadat deze ‘doppelganger’ haar moeder om het leven heeft gebracht verhuist Holly van New York naar Los Angeles, in een poging haar verleden van zich af te schudden. Ze huurt een kamer van de jonge scenarioschrijver Patrick Highsmith (Newbern), die op slag in de ban raakt van de mysterieuze Holly. Maar ook de ‘doppelganger’ duikt op in L.A. en al snel vallen er weer doden.

DOPPELGANGER opent als een klassieke thriller met de moord op Holly’s moeder, een keiharde scène die herinneringen oproept aan Brian De Palma’s DRESSED TO KILL en de gialli van Dario Argento. Ook daarna, en eigenlijk zo’n beetje tot een kwartier voor het einde, lijkt het erop dat dit een ‘gewone’ thriller is. Maar het venijn zit bij deze film in de staart.

Eerder tekende Avi Nesher voor de SF-thriller TIME BOMB, een film die opviel door zijn vaart en uitstekend gechoreografeerde aktiescènes. Ook in DOPPELGANGER toont Nesher zich een uiterst bekwaam vakman, die weet hoe de vaart erin te houden en zijn publiek te bespelen. Het verbaast mij eerlijk gezegd nogal dat deze DOPPELGANGER hier de bioscopen niet haalt (uitgezonderd een enkele vertoning tijdens het 10e Festival van de Fantastische Film in Amsterdam), maar rechtstreeks op video uitgaat. Bij Nesher’s volgende film zal dat wel anders gaan, want volgens mij gaat deze regisseur het nog ver schoppen.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #6, april 1993.

© Jan Doense
1 april 1993