Demonic Toys(1992)

Charles Band grijpt thematisch gezien te vaak terug op oude Empire-successen en zou er goed aan doen wat meer geld aan special effects te besteden, zodat de kijker zich niet langer door de spectaculaire verpakking van de films misleid voelt.

Midden jaren tachtig verrijkte Charles Band’s Empire studio’s het horrorgenre met een aantal hoogst vermakelijke low budget films, waaronder het inmiddels klassieke RE-ANIMATOR. Empire ging failliet, maar Band keerde terug onder de naam Full Moon Productions. Full Moon richt zich volledig op de relatief veilige videomarkt en leverde in korte tijd een kwantitatief indrukwekkende reeks films af. Wat de kwaliteit betreft zijn de Full Moon- produkties niet altijd even overtuigend. Band grijpt thematisch gezien te vaak terug op oude Empire-successen en zou er goed aan doen wat meer geld aan special effects te besteden, zodat de kijker zich niet langer door de spectaculaire verpakking van de films misleid voelt.

Neem bijvoorbeeld DEMONIC TOYS; de credits vermelden dat het scenario van David S. Goyer is gebaseerd op een ‘original idea by Charles Band’. Dezelfde Charles Band produceerde in 1987 Stuart Gordon’s DOLLS, waarin poppen mensen aanvielen, en is inmiddels bezig met het vierde deel in de PUPPETMASTER-serie die hetzelfde onderwerp behandelt. Echt origineel is dat onderwerp sowieso niet, aangezien Roger Vadim al in 1968 zijn science fiction-heldin BARBARELLA bestookte met bloeddorstige poppen.

Nu zou dat allemaal niet zo erg zijn wanneer DEMONIC TOYS het gebrek aan originaliteit compenseerde door spectaculaire effecten, maar daar is geen sprake van. De popjes mogen dan door duivels bezeten zijn, ze worden er geenszins enger door, temeer daar hun mobiliteit hoofdzakelijk een gevolg lijkt van de verrichtingen van buiten beeld opererende poppenwerpers. Het verhaaltje is ook al niet veel soeps maar dat zal Band er vast niet van weerhouden om DEMONIC TOYS 2 te maken. Charlie, leave your dolls and grow up!.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #8, augustus 1993.

1 augustus 1993
    Demonic Toys