Christopher Roth(2010)

Met het moordmysterie CHRISTOPHER ROTH eert regisseur, schrijver en cameraman Maxime Alexandre de Italiaanse genrecinema van de jaren zeventig en tachtig. En net als in de meeste gialli is het verhaal ondergeschikt aan stijl en compositie.

Aan het begin van de film waarschuwt de voice-over van hoofdpersonage Christopher Roth (Joaquim de Almeida) de kijker: “Dit is een eenvoudig verhaal, zonder spectaculair einde.” CHRISTOPHER ROTH biedt inderdaad weinig verrassende wendingen, maar men zou de film tekort doen hem hierop af te rekenen. Alexandres werk is een fraaie hommage aan de klassieke Italiaanse horrorcinema.

Het verhaal verwijst duidelijk naar Dario Argento’s TENEBRE (1982), waarin een schrijver te maken krijgt met een door zijn boeken geïnspireerde moordenaar. Bestsellerauteur Christopher Roth begint genoeg te krijgen van de gruwelijkheden uit zijn misdaadthrillers. Hij heeft nachtmerries, vreest de in zijn ogen vervagende scheidslijn tussen feit en fictie en is bang één van zijn moordende personages te worden. De oplossing? Schrijven over onderwerpen die hem niet dwingen te denken als een killer. Op aanraden van zijn agent Paul Andersen (Ben Gazzara) vertrekt Roth met zijn vrouw voor een paar maanden naar Italië waar ze een landhuis huren in het idyllische Umbrië. Al gauw wordt de streek opgeschrikt door twee brute moorden. De beruchte seriemoordenaar ‘Het Everzwijn’ is weer actief. En zijn moorden vertonen wel erg veel overeenkomsten met die uit Roths boeken.

De plottwists in CHRISTOPHER ROTH blijven beperkt tot een minimum, waardoor de uiteindelijke ontknoping en onthulling van de dader weinig indruk maakt. Alexandre weet de kijker één keer op het verkeerde been te zetten met de voice-over van Roth, die af en toe ook lijkt voor te lezen uit eigen werk.

Maar het prachtige camerawerk en de overtuigende gore-effecten houden CHRISTOPHER ROTH boeiend. De in Rome opgegroeide Belg Alexandre is de vaste DOP van Alexandre Aja. Samen met Aja en scenarist Gregory Levasseur brak hij in 2003 door met HAUTE TENSION. Zijn werk was daarnaast te zien in THE HILLS HAVE EYESMIRRORS en THE CRAZIES. De adembenemende shots van de sprookjesachtige omgeving maken indruk, evenals de expliciete, dicht op de huid gefilmde moorden. Alexandre kreeg bovendien de Italiaanse special effect- en make-up-veteranen Giovanni Corridori (THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY (Sergio Leone, 1966), ZOMBI 2 (Lucio Fulci, 1979), TENEBRE) en Giannetto De Rossi (ZOMBI 2, ONCE UPON A TIME IN THE WEST (Sergio Leone, 1968)) zover om de opengesneden kelen en door everzwijnslagtanden geperforeerde wangen vorm te geven.

CHISTOPHER ROTH is geen originele of spannende horrorfilm, maar cinefielen die nog wel eens een giallo-film uit de kast trekken zullen in Alexandre een geestverwant herkennen.

Di: Excesso (release op dvd: 25 oktober 2012). Copyright Ruben Allersma. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 december 2012.

© Ruben Allersma