Bugs(2003)

Na films met veelzeggende titels als SNAKEHEAD TERROR, DEADLY SWARM, PYTHONS 2 en het in dit nummer besproken WEBS, is BUGS de zoveelste film geproduceerd voor het Amerikaanse Sci Fi Channel omtrent op hol geslagen dieren.

Deze ontstellend slechte mimic rip-off speelt zich af rond de bouw van een treintunnel. Wanneer investeerders een rondrit krijgen in de tunnel, vallen ze ten prooi aan enorme torren. Een agent, een insectendeskundige en een ingenieur gaan de confrontatie aan met de mestkevers. Daarbij worden ze bijgestaan door een amateuristisch SWAT-team dat vooral dient als ‘bug-fodder’. Wat het arme publiek vervolgens voorgeschoteld krijgt, zijn ellenlange sequenties van oersaaie personages die met de wapens in de aanslag door donkere tunnels sluipen. Hoewel, het woord ‘personages’ is te veel eer in dit verband. Zelfs wanneer ze dood zijn, presteren ze het nog met hun ogen te knipperen. Wanneer deze sukkels eindelijk worden aangevallen door de torren is er nog geen reden tot juichen. De beestjes ontstijgen de hoofdrolspelers qua overtuigingskracht namelijk maar nipt. De trein rijdt overigens op waterstof; drie keer raden hoe de strijd uiteindelijk toch in het voordeel van de helden wordt beslist.

Regisseur Joseph Conti, die eerder de special effects verzorgde voor MEN IN BLACK en BLACK HAWK DOWN, meldt op zijn website dat de Motion Picture Corporation Of America (MPCA) al een optie heeft genomen op BUGS II. Deze studio bood al eerder onderdak aan titels als DUMB AND DUMBERER en BIO-DOME. Blijkbaar is er niet altijd licht aan het einde van de tunnel.

Copyright 2004, Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, voorjaar 2004.

© Eric van der Woude
1 april 2004