The Blue Horse(2009)

Eindelijk weer een Nederlandse genrefilm: THE BLUE HORSE ging in november vorig jaar in première. De psychothriller van Roald van der Laan zal de komende tijd op meerdere filmfestivals te zien zijn.

De nieuwsrubriek van Schokkend Nieuws besteedde regelmatig aandacht aan THE BLUE HORSE. In november 2008 publiceerden we een enthousiast setverslag van de film die toen druk in de maak was. ‘Rond de 50.000 euro’, antwoordden initiatiefnemers Roald en Sandor van der Laan toen op de vraag hoeveel ze besteed hadden aan hun eerste lange speelfilm. Een schijntje. Laat het nog maar eens gezegd zijn: net als voor de lowbudget-collega’s van WOENSDAG, HORIZONICA, LENTEVELD en straks CARNIFEX past groot respect voor de enorme inzet van de gebroeders Van der Laan.

Met bij elkaar geschooide filmapparatuur en locaties, onbetaalde vrijwilligers, en dat jarenlang, in lange weekenden en met het enthousiasme van de ware liefhebber, is het ze toch maar gelukt. De broers Van der Laan vielen bovendien vanaf het begin op door twee nog zeldzamere kwaliteiten: de ambitie om nu eens geen slasher of zombiefilm te maken, én het lef om na enkele kritische test screenings drastisch de schaar te durven zetten in de eigen film. Het resultaat: THE BLUE HORSE, dat in november in première ging, en VENGEANCE, een companion piece dat later dit jaar zal verschijnen. Door al die veranderingen is THE BLUE HORSE inmiddels nauwelijks nog een sciencefiction- of horrorfilm te noemen, maar het project is bijzonder genoeg om bespreking te rechtvaardigen.

Het verhaal speelt zich af in Morden Falls, een stad vol grauwe gebouwen en naargeestige buurten die luisteren naar namen als Thai Town. Daar spelen zich enorme menselijke drama’s af. Dat van Joseph Bilger bijvoorbeeld. Bilger is ogenschijnlijk een gewone timmerman, maar leidt een dubbelleven als moordenaar. Aan het begin van de film zien we hoe een jonge vrouw hem opdracht geeft een zekere Jerome Woods te vermoorden. Bilger is bovendien, zo leren we, een getormenteerde man die worstelt met zijn pedofiele neigingen en de chaotische relatie met vrouw Kirsten en dochters Alison en Natalie. De jongste, Natalie, is degene die het blauwe paard uit de titel tekent. Het ernstig depressieve meisje lijdt vreselijk onder de gezinssituatie.

Wanneer Natalie op een dag wordt aangereden, halen Bilger en zijn vrouw de clown Mr. Coco in huis voor troost en vriendschap. Geen van beide ouders realiseert zich echter dat Mr. Coco in werkelijkheid de gezochte Jerome Woods is, of weet waarom er een prijs op zijn hoofd staat. Noch weten ze van Natalie’s geheimzinnige verzoek aan de cliniclown: ‘Would you kill a bad person if I asked you to?’ De momenten waarop Jasper Tonnon als Mr Coco al zijn gekte mag etaleren zijn soms effectief. We noemen de scène met gastacteur Antonie Kamerling of die waarin Mr. Coco een meisje met een beugel bedreigt. In de scènes met tegenspeelster Haruka Sugihara (Natalie) is het ook Tonnon die zorgt voor de schaarse momenten van emotie. Sugihara is eenvoudigweg te jong om veel diepte te kunnen geven aan de eenzame Natalie. Acteur Terence Sinclair gooit, als Joseph Bilger, zijn hele lijf en stem in de strijd, maar wekt met zijn gebrulde overacting voornamelijk irritatie.

Ergens heeft de worsteling van alle acteurs in THE BLUE HORSE iets heroïsch: de dialogen bevatten onvoldoende nuance, het scenario schrijft volkomen onverklaarbare stemmingswisselingen voor, en wie zou al dit drama eigenlijk wél aankunnen? Incest, depressie, suïcide, kindermoord, waanzin… THE BLUE HORSE wil te veel. Wie ambitieus is, zoals de broers Van der Laan durfden te zijn, loopt het gerede risico zijn nek té ver uit te steken. Dat is hier zeker het geval geweest, helaas. Niet alleen de acteurs en het scenario, maar ook de vrijwel afwezige art-direction en de recht-toe-recht-aan-cameravoering maken THE BLUE HORSE tot een lange zit.

Het is pijnlijk, maar waar Nederhorrorfilmpjes vaak teleurstellen door gebrekkige techniek of gebrek aan originele ideeën, is hier bijna het omgekeerde het geval. Veel ideeën, maar het enige dat werkt is toch weer die vermaledijde creepy clown. Hopelijk revancheren de Van Der Laan broeders zich met het nu al betekenisvol getitelde tweede deel REVENGE.

Voor vertoningen zie: www.thebluehorse.nl

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 januari 2010.

14 januari 2010