Almost Human(2013)

DVD/BLU-RAY| ALMOST HUMAN gooit bodysnatchers en slashers in de blender. Het resultaat: een onbevredigend en onorigineel geheel.

Na zijn mysterieuze verdwijning duikt Mark weer op in een bos. Zijn lichaam wordt bedekt door een plakkerige laag wit slijm. Gatver! En dan is er ook nog zijn nieuwe gave oorverdovend te kunnen schreeuwen: het klinkt als het gegil van een varken gemixt met een metaalzaag. Wat is er toch met Mark gebeurd? Zijn bezorgde vriend Seth en ex leggen al snel een verband met de vreemde bloederige moorden die in de omgeving plaatsvinden.

ALMOST HUMAN is het onopmerkelijke speelfilmdebuut van Joe Begos. Het verhaal refereert duidelijk naar de Philip Kaufman-versie van INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1978). Het helse gegil van Mark klinkt als de angstaanjagende kreten van de bodysnatchers. Daarnaast worden in ALMOST HUMAN ook mensen herboren in cocon-achtige pods. Niet bijster origineel dus.

Begos vult dat aan met wat generieke slasher-scènes waarin Mark door het lint gaat. Acteur Josh Ethier komt echter niet bepaald dreigend over. Met zijn houthakkershemd en onverzorgde baard loopt hij lichtelijk pissig door de film, als een gedegradeerde  hipster die in plaats van een pumpkin spice latte het nu moet doen met filterkoffie. Seth is de goedzak van het verhaal. Hij wordt gespeeld door Graham Skipper die lijkt op een kruising tussen Daniel Radcliffe en Tobey Maguire. Daarmee is meteen het interessantste over hem gezegd.

De film heeft nog een WTF?-scène met een soort slurf, die we verder niet zullen spoilen. Komische slechte smaak had de film nog vermakelijk kunnen maken. Begos neemt zichzelf echter heel serieus, terwijl het eindresultaat een saai en voorspelbaar samenraapsel is van ideeën die in andere films beter zijn uitgewerkt.

Di: Excesso. Op dvd en bluray. Copyright George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 oktober 2014.

© George Vermij
4 oktober 2014