DVD/BLU-RAY/VOD

Saint Maud(2019)

DVD/BLU-RAY/De zeer vrome Maud blijkt een verre van heilig boontje te zijn in reli-horror SAINT MAUD, waarin de spanning en beklemmende sfeer tot bijna ondraaglijke hoogten worden opgevoerd.

Direct in de bloederige openingsscène wordt de toon goed gezet door debuterend regisseur Rose Glass, tevens verantwoordelijk voor het script. In de slechts 84 minuten die de film duurt, kun je je geen moment afwenden van de onvoorspelbare Maud. Achter dat onopvallende gezichtje gaat een duistere wereld schuil.

Maud wordt voortreffelijk gespeeld door de uit Wales afkomstige actrice Morfydd Clark. Ze is een teruggetrokken grijze muis die als privé-verpleegster in een non-descripte badplaats in Engeland gaat zorgen voor de ongeneeslijk zieke Amanda, gespeeld door Jennifer Ehle. Hoewel ex-danseres Amanda niet meer lang te leven heeft, haalt ze nog alles uit het leven. Waar Mauds extase wordt gebracht door (visioenen van) God, houdt de losbandige Amanda zich liever bezig met aardse zaken als seks en feestjes. In alles zijn ze tegenpolen.

Maud raakt er hoe langer hoe meer van overtuigd dat zij de persoonlijke reddende engel is van Amanda. Ze vertelt over haar sterke en zelfs fysieke band met God en hoewel Amanda Maud in eerste instantie haar ‘little saviour’ noemt, zet ze de verpleegster aan de kant als haar gedrag vreemder en extremer wordt. Maar Maud neemt hier geen genoegen mee. Haar obsessieve toewijding aan Amanda zet ze hoe dan ook voort. Aan haar motto ‘verspil nooit je pijn’ blijft ze vasthouden.

SAINT MAUD is een productie van A24, die eerder kwalitatief hoogstaande genrefilms als HEREDITARY en IN FABRIC afleverde. SAINT MAUD is een fantastische slowburner die laveert tussen horror en psychologisch drama, waarbij Mauds sociale ongemakkelijkheid doet denken aan Sissy Spacek in CARRIE en Natalie Portmans paranoia in BLACK SWAN.

De griezelige soundtrack van de Poolse componist Adam Janota Bzowski draagt goed bij aan de beklemmende sfeer van de film, net als veel scènes die met close-ups van de personages en met name Maud zijn gefilmd. De camera zit vaak zo dicht op Maud dat we ons maar al te goed bewust zijn van Mauds innerlijke chaos en verwarring. Haar mentale gesteldheid brokkelt voor onze ogen af.

Knap is dat Glass nooit expliciet duidelijk maakt wat er nou allemaal precies gebeurd is met Maud en of de steeds duistere taferelen – een levitatiescène, bier in een glas dat in een orkaan verandert, een opensplijtende hemel – nou echt gebeuren of zich louter afspelen in Mauds psyche. Naargelang de film vordert, wordt in ieder geval duidelijk dat haar devotie een fragiel masker is voor trauma’s uit het verleden. Het einde is zowel onvermijdelijk als hartverscheurend, waarbij de laatste paar seconden van de film je nog lang zullen bijblijven.

Distributie: Universal. Te zien via Ziggo on Demand, Pathé Thuis, Amazon en iTunes. Release: 17 maart 2021. Copyright: Jan Veering. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 april 2021.

© Jan Veering
8 april 2021
    Saint Maud