De Behandeling(2016)

Na een omweg langs het Resident Evil-productiehuis Impact Pictures/Constantin Film belandde The Treatment van de Britse thrillerschrijfster Mo Hayder bij de Belgische cineast Hans Herbots. Samen met scenarist Carl Joos kneedde hij het perverse en choquerende boek tot een spannende psychologische politiethriller.

Sinds haar debuut Birdman uit 2000 daalt Mo Hayder regelmatig af in de goorste krochten van het menselijk bewustzijn en dat heeft haar geen windeieren gelegd. Ze voert de bestsellerlijsten aan, telkens wanneer ze een nieuw boek uitbrengt. Toch heeft het een tijdje geduurd voordat iemand haar fascinatie voor gruweldaden en geweld naar het grote doek durfde te brengen, maar met DE BEHANDELING is het nu eindelijk zo ver. Toch?

Ja en nee. In Carl Joos’ intelligente herwerking van het boek en Herbots’ suggestieve regie wordt het horroraspect een beetje aan de kant geschoven. Director of photography Frank van den Eeden, die angstvallig natuurlijk licht lijkt te mijden, zorgt gelukkig nog voor genoeg bloedstollende cinema. Eens je echter aan het duister bent gewend, neemt de ergernis het wel eens over. Moet hoofdpersonage Nick Cafmeyer, een eenzijdig acterende Geert Van Rampelberg, alwéér door de struiken kruipen? Zijn die rolluiken nu nog steeds dicht? Het lijkt wel alsof de Antwerpse politie enkel ’s nachts werkt.

Het verhaal van Mo Hayder is voor DE BEHANDELING overgeplaatst van Londen naar Antwerpen, en dat heeft zo zijn gevolgen. Net als politie-inspecteur Cafmeyer draagt het Belgische cinemapubliek immers een loodzwaar verleden met zich mee. Wanneer er een zwaar mishandeld jong gezin wordt teruggevonden waarvan de zoon is ontvoerd, speelt bij het Belgisch publiek immers het Dutroux- en Ronald Janssen-verleden weer op. Bij Cafmeyer roept de gruwelijke ontdekking vooral de ontvoering van zijn broer, jaren geleden, weer in herinnering. Zijn broer werd nooit teruggevonden en de man die Cafmeyer ervan verdenkt schuldig te zijn, Ivan Plettinckx, leeft bij hem om de hoek. Hij schept er een griezelig genoegen in om Cafmeyer op lugubere wijze te martelen met de onwetendheid over het lot van zijn broer. Kan de inspecteur het verleden loslaten om deze zaak tot een goed einde te brengen?

DE BEHANDELING is verre van perfecte cinema. Toch weet Herbots, die voor de gelegenheid grotendeels met een relatief onbekende cast werkt, het publiek twee uur lang te boeien met loodzware materie. Eens de aftiteling zich volledig heeft afgerold, blijft er een wrange smaak achter. Maar eens ook deze is weggespoeld, blijft er van DE BEHANDELING toch niet zo veel meer over dan een gedegen thriller.

Di: Kinepolis Film Distribution (Release BE: 29 januari 2014). Copyright Johannes De Breuker. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 februari 2014.

© Johannes De Breuker
5 februari 2014