Alcatraz(2012)

Televisieseries komen en gaan. Tegenover ieder succesverhaal staan series die al na één seizoen de pijp aan Maarten (moeten) geven. Onder hoede van Hollywood-wonderkind J.J. Abrams leek voor ALCATRAZ een gouden toekomst weggelegd. Helaas, na een goede start zakten de kijkcijfers in en besloot Fox de serie niet langer voort te zetten.

Er werd reikhalzend uitgekeken naar Alcatraz. Met Abrams (LOST, ALIAS, SUPER 8, STAR TREK) als één van de uitvoerende producenten moest de succesformule van Lost worden voortgezet. LOST-publiekslieveling Jorge Garcia werd gekoppeld aan veteraan Sam Neill (REILLY: ACE OF SPIES, EVENT HORIZON, JURASSIC PARK) en Sarah Jones, bekend uit SONS OF ANARCHY.

De plot is veelbelovend. In 1963 verdwijnen kort voor de sluiting van de Alcatraz-gevangenis meer dan driehonderd gevangenen en personeelsleden in het niets. Het mysterie wordt in de doofpot gestopt en de overheid laat het voorkomen alsof de gevangenen zijn overgebracht naar andere gevangenissen. Vijftig jaar later keren de gevangenen terug. Ze zijn geen dag ouder geworden en vervallen al snel weer in hun oude misdaden. Toch lijken ze dat te doen volgens een welomlijnd en vooropgezet plan.

Aan FBI-agent Emerson Hauser (Sam Neill) de taak de loslopende gevangenen weer zo snel mogelijk achter slot en grendel te krijgen en het mysterie van hun terugkeer op te lossen. Hij wordt daarin bijgestaan door Rebecca Madsen (Sarah Jones), een gedreven detective die jacht maakt op de man die haar partner om het leven bracht. Zij vindt op haar beurt een belangrijke bron van informatie in Alcatraz-specialist Dr. Diego Soto (Jorge Garcia). Verder zijn er nog de mysterieuze Dr Lucy Banerjee (Parminder Nagra), Ray (Robert Forster), de oom van Rebecca die in het verleden als bewaker werkte op Alcatraz, en de niet bijzonder frisse arts Dr. Milton Beauregard (Leon Rippy). Al snel wordt duidelijk dat er verborgen agenda’s zijn en dat de stugge Hauser meer weet dan hij loslaat. Wanneer Madsen ook nog eens ontdekt dat de man op wie zij jaagt behoort tot de teruggekeerde gevangenen begint zich een geheimzinnig web van samenhangende gebeurtenissen af te tekenen.

Alcatraz heeft een degelijke opbouw. In iedere aflevering jagen we op één van de teruggekeerde misdadigers. In flashbacks zien we hun verleden op Alcatraz vlak voor de verdwijning en zijn we getuige van de schimmige praktijken van directeur James (Jonny Coyne) en zijn rechterhand E.B. Tiller (Jason Butler Harner). Heden en verleden worden met elkaar verbonden door het mysterie van de verdwijning en terugkeer van de gevangenen.

Maar wees gewaarschuwd! De onwetende consument die denkt een spannende serie te gaan zien, komt bedrogen uit. Op de cover staat ‘The Complete Series’. Dat klopt, want er zijn niet meer dan dertien afleveringen gemaakt. Wat de cover niet vermeldt, is dat de serie midden in het verhaal is gestopt. Net wanneer er zicht is op belangrijke antwoorden, is daar de aftiteling en blijft de deur naar het nooit gemaakte tweede seizoen wijd open. Tot overmaat van ramp gooien de makers er ook nog een cliffhanger van formaat tegenaan. Je blijf dus achter met het frustrerende besef dat je dertien keer een uur van je leven hebt verspeeld.

Een gemiste kans. Een tweede seizoen Alcatraz had interessante vormen aan kunnen nemen. ALCATRAZ kijkt immers lekker weg en het verhaal begint bij aflevering 13 pas goed op gang te komen. Misschien dat een andere studio de serie nog wil oppakken, maar vooralsnog is daarvan geen sprake. Jammer, al was het alleen maar om de leuke knipoog naar BULLITT (1968) met Steve McQueen, wanneer detective Madsen in haar groene 1968 Ford Mustang 390 GT 2+2 Fastback door de straten van San Francisco scheurt. Zelfs de groene Volkswagen Kever op de achtergrond komt voorbij.

Distributie: Warner Bros. Release: 17 april 2013. Copyright: Constant Hoogenbosch. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 mei 2013.

Alcatraz
    2 minuten