Hereditary
Hereditary
Nieuws
24 december 2018

Tabee 2018, deel 1

HereditaryJAARLIJSTEN | 2018, je bracht ons weer een hoop mooie films! Daarom willen we het jaar goed afsluiten, met de traditionele Schokkend Nieuws-jaarlijst. Tabee 2018!

In Tabee vind je de top 5 beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms volgens de Schokkend Nieuws-medewerkers. Omdat op de valreep van het jaar met SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE  nog een goede kandidaat voor de lijsten uitkwam, is de deadline vandaag pas gesloten en kunnen we de officiële Schokkend Nieuws top 10 van 2018 presenteren, samengesteld uit de lijstjes van alle 27 deelnemers.

De regels: in aanmerking voor een notering komen genrefilms en/of -televisieseries die in 2018 te zien zijn geweest in Nederland of België op een festival, in de bioscoop of via video-on-demand. Of een film ‘Schokkend Nieuws’ genoeg was, mochten de deelnemers zelf bepalen.


Bart Oosterhoorn (mede-oprichter):

1. THE ENDLESS (Justin Benson & Aaron Moorhead, VS 2017). 
Zullen we stoppen om elke film waarin een raar kleurtje of een tentakel figureert ‘Lovecraftiaans’ te noemen? Oké, THE ENDLESS  opent met een citaat van HPL, maar is toch echt 100% Benson & Moorhead, fantasy’s brightest future.
2. REVENGE (Coralie Fargeat, Frankrijk 2017)
Ongemakkelijke mix van actie- en wraakfilm, die ook nog eens flink wat logische steken laat vallen, maar o, wat oogt en klinkt de wraak hier toch zoet.
3. TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López, Mexico 2017)
Ze bestaan nog: films die hard én teder durven te zijn, realistisch én fantastisch en waarin visuele effecten tot strikt effectief minimum worden beperkt. Nota bene geproduceerd door Guillermo del Toro, die zelf uitglibberde over THE SHAPE OF WATER.
4. THE PLACE (Paolo Genovese, Italië 2018)
Een man met een notitieblok aan een tafel in een café: meer heeft THE PLACE niet nodig om een intrigerend, gevoelig, humoristisch en spannend verhaal op te zetten. Dat de film een aaneengeregen ketting dialogen is aan dat ene tafeltje, is zijn grote sterkte.
5. BOARDING SCHOOL (Boaz Yakin, VS 2018)
Een plot die zich laat lezen als een freak show in de stijl van Frank ‘BASKET CASE’ Henenlotter pakt uit als een mooi coming-of-age verhaal in thrillervorm, dat eerder herinneringen oproept aan Frank LaLoggia’s LADY IN WHITE (1988).

Bubbling under:
– RAMPAGE (Brad Peyton, VS 2018)
Ik zeg het nog één keer: elke film met een aap groter dan acht meter is goed; elke film met een haai langer dan acht meter is slecht.
– A QUIET PLACE (John Krasinski, VS 2018)
Een film waarin monsters op gehoor jagen vraagt natuurlijk om een reeks stommelpartijen en kan ook haast niet plot-probleemloos zijn (waarom bijvoorbeeld niet elke dag lekker babbelen en schreeuwen onder de waterval?). Maar afijn, het ideetje werkt wel.

Bummers of the year:
– ANNIHILATION (Alex Garland, GB/VS 2018)
Vooral de verschrikkelijk monotone soundtrack helpt deze The Thing-met-zeepbellen-en-marshmellows om zeep.
– APOSTLE (Gareth Evans, GB/VS 2018) en THE RITUAL (David Bruckner, GB 2017)
Netflix laat niet alleen in zijn marketing de algoritmes regeren, getuige de formatting van hun eigen producties: sekte-gekte, bovennatuurlijk elementje, bland & blond characters en hyperrealistisch gestoken scherp beeld. Wat ging dít snel vervelen.
– THE MEG (Jon Turtletaub, VS/China 2018)
Ik zeg het nog één keer: elke film met een aap groter dan acht meter is goed; elke film met een haai langer dan acht meter is slecht.

Jasper ten Hoor (redacteur tijdschrift, podcaster, videomaker):

1. HEREDITARY (Ari Aster, 2018)
Ik meende onlangs ‘s nachts een ‘klak’-geluidje te horen op mijn donkere zolder. Geen idee of het op mijn zolder spookt, maar HEREDITARY spookt in ieder geval al een lange tijd in mijn hoofd.
2. UPGRADE (Leigh Whannell, 2018)
Een film die in opvallend veel facetten lijkt op VENOM (Ruben Fleischer, 2018). Maar waar die vloeibare ontlasting dit jaar een enorme bioscooprelease kreeg, was het fantastisch leuke UPGRADE amper te zien. Het leven is oneerlijk.
3. GRÄNS (Ali Abbasi, 2018)
Disney mag dan veel bezig zijn met al hun live-action sprookjes, zo mystiek, integer en bijzonder als het prachtige GRÄNS zullen ze niet snel voor elkaar krijgen.
4. SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE (Bob Persichetti, Peter Ramsey en Rodney Rothman, 2018)
Elke tien minuten wordt ergens op de wereld een superheldenfilm uitgebracht. En de helft daarvan bevat Spider-Man. Dus dat een ogenschijnlijk onbenullige animatiefilm met Spider-Man veruit de leukste superheldenfilm van het jaar blijkt, is erg verrassend.
5. SORRY TO BOTHER YOU (Boots Riley, 2018)
Soms krijg je in je leven hele moeilijke vraagstukken voorgeschoteld. Vragen als ‘Wat is SORRY TO BOTHER YOU eigenlijk voor film?’ Ik heb geen flauw idee, maar leuk is het wel!

Bart van der Put (columnist):

1. THE SHAPE OF WATER (Guillermo del Toro, VS 2017)
De verwachtingen waren torenhoog gespannen, maar alle jubel en de wagonlading prijzen bleken terecht. De strekking van Guillermo del Toro’s politieke en cinefiele fabel ontroerde me, de wonderschone stijl bracht me (alweer) in vervoering.
2. MANDY (Panos Cosmatos, VS/BE/GB 2018)
Over stijl gesproken: Panos Cosmatos lijkt precies te weten wat mij kan bekoren. De buitengewone kwaliteiten van dit psychedelische wraakepos liggen besloten in de monumentale beelden en overweldigende soundscapes. En het is fijn dat de gekte van Nicolas Cage eindelijk weer eens optimaal werd uitgebuit.
3. HEREDITARY (Ari Aster, VS 2018)
Er was veel hype rond dit debuut en dan kan het wel eens tegenvallen. Maar Ari Aster pakt me meteen bij de lurven, om me vervolgens twee uur in hoogspanning te houden. Ik herkende meer in de worsteling met de dood en een erflast dan me lief was, maar daar zijn horrorfilms voor bedoeld. Ze doen pas pijn als ze echt zijn en vice versa.
4. John Carpenter Live (Tivoli, Utrecht)
Naast sterke genrefilms had 2018 liefhebbers nog meer fraais te bieden, waaronder het eerste live optreden van John Carpenter op een Nederlands podium. Het werd een memorabele avond in Utrecht, waarna de herrijzenis van Michael Myers in de elfde HALLOWEEN aanmerkelijk minder indruk maakte.
5. Ash vs Koolhoven
Nee, dat is ook geen film. Maar ik moet even kwijt dat het derde en laatste seizoen van ASH VS EVIL DEAD alweer goed gek en uitzinnig smerig was. En dat Martin Koolhoven ook fijn huishield op de treurbuis, zoals Gerrit Komrij de Nederlandse televisie noemde. Koolhoven ging soms te kort door de bocht (Eurohorror doen en Hammer niet eens noemen, THE SEARCHERS als een simpele good guy/bad guy-western afdoen), maar zijn aanstekelijke enthousiasme voor maffe en afwijkende genrefilms maakte dat ruimschoots goed.

Julius Koetsier (redacteur tijdschrift/online, podcaster):

1. SUSPIRIA (Luca Guadagnino, IT/VS 2018)
‘Ziet er prachtig uit, maar gaat nergens over,’ zeggen mensen die niet van Dario Argento houden over zijn meesterwerk uit 1977. Luca Guadagnino’s remake bepleit de waarde van esthetiek op zich. Misschien wel juist omdat je daarmee vaak beter een boodschap overbrengt dan met overduidelijk engagement. Een fenomenale film over expressie, met harde horror en zachte humor, en natuurlijk die heerlijk tegendraads gemonteerde dansscènes.
2. GRÄNS (Ali Abbasi, 2018)
Het is wat clichématig om te zeggen dat een film gaat over ‘wat het betekent mens te zijn’, maar zelden was die uitspraak zo gepast als hier.
3. YOU WERE NEVER REALLY HERE (Lynne Ramsay, GB/FR/VS 2017)
Lynne Ramsay gebruikte eerder genreconventies, maar met deze variant op TAXI DRIVER betreedt ze voor het eerst echt ons terrein. Om er de boel omver te schoppen, weliswaar. Maar dat is welkom.
4. LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES! (Hélène Cattet, Bruno Forzani, FR/BE 2017)
Actiecinema als abstracte kunst: een stap voorbij kinetische chaos en je belandt in het rijk van Hélène Cattet en Bruno Forzani, die de conventies van de poliziotteschi tot een bijzonder secuur gehusselde salade maken.
5. SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE
Misschien wel de beste Spider-Manfilm tot nu toe (de enige andere serieuze kanshebber is SPIDER-MAN 2), in elk geval de beste superheldenfilm van het jaar. En een van de meest visueel indrukwekkende animatiefilms van de eeuw.

Missen we een film? Of ben je het ergens totaal niet mee eens? Laat het ons weten op Twitter of Facebook.
Tweede Kerstdag: deel 2! En check ook de site op 31 december, dan publiceren we onze Schokkend Nieuws Top 10 van 2018!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!