Mulan
Mulan
TGIF
7 augustus 2020

Thank God It’s Friday, 7 augustus 2020

Mulan TGIF | Tja, nou ik er eenmaal mee begonnen ben, ga ik er mee door; het aan elkaar kletsen van zoveel mogelijk geinige links en filmpjes.

We beginnen met de actualiteit: er is heel wat te doen om Disney’s besluit de nieuwe MULAN direct op on demand te knallen – en wat dat voor bioscopen zal betekenen. Rampenfilms hebben in de huidige virustijd een nieuwe betekenis gekregen; eerst was het een kwestie van “Hoe redden we de wereld?” en nu: “Hoe leren we er mee te leven dat die naar de kolere gaat?” Voor meer rampspoed zorgt een overzicht van post-apocalyptische verhalen die tevens fungeert als interessante, vrij lange filmles. De griezelfilm THE BAY is nu extra griezelig geworden door het thema van besmetting en autoriteiten die het gevaar bagatelliseren. En zo’n parasitair pissebed bestaat dus echt! Gertverdrie…. Amy Seimetz nieuwe thriller SHE DIES TOMORROW richt zich op de emotionele tol van confrontaties met onze sterfelijkheid. Steven Soderbergh vertelt over de nieuwe kijk op zijn thriller CONTAGION en zijn deelname aan de groep die moet uitvogelen hoe ze in Hollywood weer veilig films maken. Een persoonlijke ode aan film laat zien hoe belangrijk het is dat die productie weer op gang komt. Je krijgt meteen zin je eigen lijstje te maken en probeert zijn titels te herkennen.

Andere leerzame stukken vinden we in een interessante les over cameragebruik – en dan de expressievere, kunstmatige/kunstzinnige variant – met als enige nadeel dat er (te) veel voorbeelden worden bijgehaald. De schoonheid van de Franse cinema wordt weinig eer aangedaan als je allerlei stukjes lukraak achter elkaar plakt. Het geeft wel een eerste indruk voor de nieuwkomer en een geinige quiz voor de fans, zij het zonder oplossing aan het einde… Leerzamer is het gesprek met foley artist (of natuurlijk het veel mooiere Geräuschemacher) Ronnie van der Veer, die heel goed vieze geluiden kan maken; “Als je de harde schil van een pistachenootje weghaalt, krijg je het geluid van een nagel die loskomt van de huid.” Dus. Aangezien de anime de laatste tijd een vaste plek lijkt te hebben veroverd in onze bioscopen (vorige maand RIDE YOUR WAVE, volgende maand PROMARE) is menigeen misschien toe aan een inhaalslag. Die kan terecht bij Netflix waar een groot (Ghibli-)aanbod te vinden is. Wie liever bij Disney blijft, kan zijn lol op met een top 11 van de films uit hun ‘Second Dark Age’ (2000-2008), waarbij zowel positieve als negatieve kanten worden genoemd.

En als we toch aan het terugblikken zijn; welke waargebeurde tragedie schuilt er in JAWS achter Quints traumatische ervaringen aan boord van de USS Indianapolis? Wat kunnen we leren uit het vrijgekomen FBI-dossier over het jarenlange onderzoek naar DEEP THROAT? Hoe (goed) zit de muziek van de animatieserie AVATAR: THE LAST AIRBENDER in elkaar? Dat zegt trouwens ook het nodige over scoring in het algemeen, waardoor je vanzelf beter naar muziek gaat luisteren. Is MIDSOMMAR een allegorie van een verbroken relatie met een happy end of is het een film over de kracht van sektes en fascisme? Wat zegt GONE GIRL over relaties? Antwoord: dat iedereen een masker op heeft en zich in relaties anders voordoet. Lekker dan… GODZILLA: KING OF THE MONSTERS gaat niet over het uitpakken met special effects maar over de mens versus God(zilla), waarbij King Ghidorah de duivel is. En als je niet bekend bent met Ursula K. Le Guins werk, is het afbranden van de tegenvallende EARTHSEA-miniserie misschien lastig te volgen, maar ga hoe dan ook iets (meer) van haar lezen. In een vorige TGIF werd al gerept over de herwaardering van STARSHIP TROOPERS maar bij de ‘eerlijke trailer’ wreekt zich het feit dat je moeilijk een film kunt parodiëren die zelf al een parodie is…

Laten we dus maar doorspoelen naar wat recenter filmspul. Menigeen merkte al dat Russelll Crowe’s nieuwe UNHINGED wel erg lijkt op onze vaderlandse topper BUMPERKLEEF. Leuk dus dat De Filmkrant de regisseur van die laatste vroeg om die eerste te bespreken. Op Twitter gaat het aftellen tot de nieuwe game LEGO STAR WARS: THE SKYWALKER SAGA vrolijk verder alsof er niets aan de hand is. Er is echter wel wat aan de hand bij Lucasfilm, die Darth Maul wil gebruiken in een nieuwe serie voor Disney+. Dan moeten ze alleen op zoek naar een nieuwe vertolker, aangezien Ray Park een seksvideo online had gezet… Hopelijk houden de acteurs van SCREAM 4 zich even gedeisd want we zijn net blij gemaakt met het nieuws dat Courteney Cox terugkeert als irritante persmuskiet Gale Weathers en David Arquette als Gale’s wederhelft Dewey Riley. Dat laatste is verrassend, aangezien hij het druk heeft als worstelaar. Waarvan akte in de nieuwe documentaire YOU CANNOT KILL DAVID ARQUETTE. Andere dingen om naar uit te kijken zijn de verfilming van het boek NIGHTBITCH, over een vrouw die denkt dat ze in een hond verandert, waar Amy Adams al aan is verbonden – ook al komt Rachel Yoders debuutroman pas volgend jaar uit. Voor de regie van CAPTAIN MARVEL 2 schijnt Nia DaCosta te zijn gevraagd, die een stoer visitekaartje afgaf met CANDYMAN. Het zou een mooie stap zijn voor Marvels diversiteit en meteen het hoogste filmbudget voor een zwarte vrouwelijke regisseur. Tenslotte wensen we de Poolse minister van cultuur veel sterkte en wijsheid toe bij de beslissing of ze een oude brug mogen opblazen voor de zevende MISSION: IMPOSSIBLE…

Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!