STARSHIP TROOPERS(1997)

Al is niet iedereen zich het bewust, Paul Verhoeven’s STARSHIP TROOPERS is het beste dat de genre-fan dit jaar tot nu toe is overkomen. Verhoeven’s cynische en satirische visie op Amerikaanse machtspolitiek, misleidend verpakt als een propagandafilm voor het Derde Rijk, krijgt op laserdisc dan ook een vorstelijke behandeling.

In de VS zelf werd Verhoeven uitgebreid de oren gewassen: de film zou hersenloos, sadistisch, ja zelfs fascistisch getint amusement bieden, en dat in een land waar kinderen van elf toch al zwaarbewapend over straat lopen. Op het commentaarkanaal van de laserdisc gaan Verhoeven en scenarist Ed Neumeier uitvoerig in op die kritiek. De regisseur, die in heerlijk steenkolen-Engels ongegeneerd over de bescheiden Neumeier heenwalst, laat er geen misverstanden over bestaan: ‘When you see a black uniform, you should also know: ‘BAD! BAD! BAD!’ Alleen al om Verhoeven’s opgewonden enthousiasme over de honderden special effects waarmee de film is volgestouwd, is deze disc goud waard (‘Now you see a real Johnny, now a digital Johnny, real Johnny, digital Johnny, real, real, digital, digital. .’enzovoorts). Dat Verhoeven en cameraman Jost Vacano zelf uit de kleren gingen om de acteurs zover te krijgen dat ze zich poedelnaakt voor de camera durfden te vertonen voor de beruchte gemengde douche-scène, wisten we al, maar het is toch leuk om het uit de mond van Verhoeven zelf te horen. Zijn Engels mag belabberd zijn, als standwerker verricht de regisseur een topprestatie. Op kant vier zijn de extra’s verzameld, te beginnen met de verplichte deleted scenes die in dit geval voornamelijk intieme onderonsjes van de personages betreffen. Boeiender is de ontstaansgeschiedenis van twee special effects-scènes aan de hand van computer-animaties in diverse stadia van verfijning. Overbodig maar amusant is de in een kale studioruimte en op video geschoten screentest van Casper Van Dien en Denise Richards. Alsof je naar een fragment uit een hele slechte soap zit te kijken. Na een proefscène met de bugs, door Verhoeven op de hem kenmerkende hysterische wijze ingeleid (DON’T! LOOK! NOW!), sluit de disc traditiegetrouw af met de bioscooptrailer. Op laserdisc is STARSHIP TROOPERS misschien nog wel een overweldigender belevenis dan in de bioscoop. **** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #33, p4.

Starship Troopers
    129 minuten
    Paul Verhoeven