Wrong Turn 5: Bloodlines(2012)

Zoals iedere horrorfan weet, wordt het Amerikaanse platteland grotendeels bewoond door debiele, misvormde kannibalen (zie: THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, THE HILLS HAVE EYES, et cetera). Dat Amerikaanse boeren nooit klagen over hun representatie in genrecinema, mag een wonder heten. Misschien zijn ze te druk bezig met incest en alcoholisme om naar de film te gaan.

In WRONG TURN 5: BLOODLINES worden de moordende broers vergezeld door een intelligente leider, Maynard, schmierend gespeeld door HELLRAISER-ster Doug Bradley (onherkenbaar zonder spijkers in zijn kop). Maynard belandt in de cel en het is aan zijn handlangers om hem daaruit te bevrijden. Hoe het de drie achterlijke boerenkinkels lukt al hun tegenstanders bij deze missie te slim af te zijn, is een kwestie waarin de film niet geïnteresseerd is; als er maar veel bloed vergoten kan worden.

Toch kent WRONG TURN 5 meer karakterontwikkeling dan de gemiddelde hillbilly slasher. Enkele van de protagonisten krijgen zelfs zoveel persoonlijkheid en pathos mee, dat je oprecht hoopt dat ze de film zullen overleven. Dat zorgt aanvankelijk voor spanning. Al snel echter wordt de sadistische aard van deze film duidelijk: de personages waarin je als kijker emotioneel investeert, worden met hetzelfde gemak het hiernamaals ingestuurd als het andere slachtvee.

Voor regisseur Declan O’Brien (ook verantwoordelijk voor deel drie en vier) zijn mensen, sympathiek of niet, uiteindelijk niet meer dan stukken vlees om in te hakken. Hij doet dat met vakmanschap – hij weet precies hoe hij geweld moet filmen en de ambachtelijke special effects zijn uitstekend – maar zijn cynische houding maakt de film eerder pijnlijk dan vermakelijk.

Eerlijk is O’Brien in ieder geval wel: in één van de drie korte making-of-featurettes die de DVD biedt, vertelt hij glimlachend dat een groot deel van zijn werk bestaat uit het bedenken van manieren om mensen te vermoorden. Als dat alles is waar je trek in hebt, prima, maar zelfs een direct-naar-dvd-vervolgfilm mag best wat meer ambitie hebben.

Die featurettes geven, net als O’Briens audiocommentaar, overigens een aardig kijkje in de wereld van de low-budget horrorfilm. Zo leren we dat de film in Bulgarije is opgenomen, waar filmcrews een stuk goedkoper zijn en de veiligheidsvoorschriften een stuk milder. En wie zich afvraagt hoe ze de scène waarin een jongen overreden wordt door een grasmaaier, zo realistisch hebben gemaakt: dat zijn echte varkensingewanden, die die arme acteur in zijn gezicht gesmeten krijgt. Je moet wat overhebben voor de kunst.

Di: Fox (release op dvd/blu-ray: 6 februari). Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 februari 2012.

© Julius Koetsier
13 februari 2013