The Tommyknockers(1993)

Na het succes van de Stephen King mini-serie IT mocht scenarist Lawrence D. Cohen King’s minder geslaagde roman The Tommyknockers op een zelfde manier te lijf gaan. Het resultaat is een in oorspronkelijke vorm vier uur durende mini-serie, die in Nederland in een drastisch ingekorte versie van nog geen twee uur op video verschijnt.

THE TOMMYKNOCKERS verhaalt over de uitgebluste dichter James Eric Gardner en zijn vriendin Bobbi Anderson, schrijfster van western romans. Op een dag ontdekt Bobbi in de grond achter haar huis een mysterieus, groen oplichtend object, waarna de inwoners van het typische King-dorp Haven Falls prompt in geniale uitvinders veranderen. Gardner vertrouwt de heilzame werking van de straling niet en aangezien hij er ook niet ontvankelijk voor is, staat alleen zijn drankprobleem een rol als dorpsheld nog in de weg. . Zoals gezegd is The Tommyknockers niet Stephen King’s beste roman. De personages zijn even sterk als altijd, maar de plot laat veel te wensen over. Het mini-serie formaat biedt goede mogelijkheden om een verscheidenheid aan personages overtuigend op te voeren, maar wanneer de lengte vervolgens gehalveerd wordt blijft daar weinig van over. Zo wordt in deze versie nooit duidelijk waarom Gardner niet ontvankelijk is voor de straling (hij heeft een stalen plaat in zijn hoofd) en komt zijn gekwelde verleden, een van de hoogtepunten in het boek, nergens duidelijk uit de verf. Verschillende bijfiguren zijn niets meer dan King-karikaturen geworden en de plot springt af en toe van de hak op de tak. De relatie tussen postbodes Cliff De Young en Traci Lords krijgt wel volop aandacht en biedt nog enig vermaak in deze slappe produktie. En de Tommyknockers zelf? Kruis Stan Winston’s PUMPKINHEAD met de Coneheads uit Saturday Night Live, smeer het geheel in met vaseline en schijn er een lampje op. Geen wonder dat oorspronkelijk regisseur Lewis Teague het na een week voor gezien hield.

** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #7, p7.

The Tommyknockers
    181 minuten