Three on a Meathook(1972)

Een goede titel is het halve werk en THREE ON A MEATHOOK mag zonder twijfel gerekend worden tot een van de meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden van die stelling. Tot voor kort was moeilijk vast te stellen of de zeer obscure film zijn reputatie waarmaakte. Dankzij het Engelse ramsjlabel Black Horse vindt hij zijn weg naar een nieuwe lichting nieuwsgierige horrorliefhebbers.

THREE ON A MEATHOOK vertelt aanvankelijk het verhaal van vier vriendinnen die gaan kamperen in de bossen. Tijdens de obligate naaktrecreatie-scène worden ze gadegeslagen door Billy, een schuchtere jongeman die samen met zijn vader op een afgelegen boerderij woont. Wanneer het viertal met autopech strandt, biedt Billy aan om de nacht bij hem op de boerderij door te brengen. Sinds de dood van zijn moeder komen er echter nog maar weinig vrouwen op de boerderij. ‘You know what happens when you get around women’, waarschuwt vader, maar Billy belooft zich te beheersen.

Dat de dames de ochtend niet heelhuids halen is geen verrassing, de manier waarop dit gebeurt echter wel; in een twist vergelijkbaar met PSYCHO en, recenter, DEATH PROOF komen de vier ogenschijnlijke hoofdrolspeelsters halverwege de film op snelle en meedogenloze wijze aan hun einde. Billy kan zich de volgende ochtend echter niets van de slachtpartij herinneren en terwijl zijn vader zich met frisse tegenzin van de lijken ontdoet, verdrinkt Billy zijn sores in een bar. De volgende dag wordt hij wakker naast een serveerster, die zo vriendelijk is geweest zijn beplaste broek uit te wassen. Er bloeit kortom wat moois, maar wanneer Billy zijn nieuwste verovering uitnodigt op de boerderij, krijgt de prille liefde het zwaar te verduren.

Doordat Girdlers eersteling, ASYLUM OF SATAN, een commerciële flop was, had de regisseur veel moeite om de financiering van THREE ON A MEATHOOK rond te krijgen. Uiteindelijk werd een budget van een schamele 30.000 dollar bijeengesprokkeld. Het gebrek aan financiële middelen heeft een zwaar stempel gedrukt op de productie. Het groezelige camerawerk, de knullige dialogen en het houterige spel geven de film echter onbedoeld een authentiek sfeertje mee. Andere gebreken zijn minder makkelijk door de vingers te zien, zoals het eindeloos rekken van bepaalde scènes om de toch al beperkte speelduur te vullen. En de belofte die de titel herbergt wordt slechts ten dele waargemaakt. Hoewel de makers niet kunnen worden beschuldigd van misleidende reclame, zullen slasherfans zich toch enigszins bekocht voelen. Jammer, want de spaarzame momenten waarop de make-up-afdeling los gaat zijn best de moeite waard. Vooral een onthoofding waarbij het hoofd blijft liggen op de hakbijl terwijl het lichaam ter aarde stort, maakt indruk. En, tussen ons gezegd en gezwegen, je hoeft geen M. Night Shyamalan te heten om te voorspellen dat ‘paw’ uiteindelijk de moordenaar blijkt. Gelukkig volgt daarop een volstrekt ongeloofwaardige, maar daardoor niet minder amusante twist. Voor het zover is biedt THREE ON A MEATHOOK 78 minuten sleazy drive-in entertainment ‘schoon aan de haak’.

Copyright Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #77, voorjaar 2008.

© Eric van der Woude
1 maart 2008