They Watch(2016)

Tijdens zijn verblijf in Brattleboro, Vermont USA, in de jaren 1892-1896, schreef Rudyard Kipling (1865-1936) een aantal korte verhalen waaronder Southern Comfort, later herdrukt als Haven.

Het verhaal handelt over een blinde, oudere vrouw, levend op een farm in Louisiana, die zozeer lijdt onder haar kinderloos gebleven bestaan dat haar stille roep om kindergezelschap wordt gehoord door vliedende zieltjes van zojuist overleden peuters. Deze spoeden zich naar de boerderij in kwestie om het leven van de vrouw met spelletjes en gekwetter te veraangenamen: een asiel voor thuisloze, vooralsnog aarde-gebonden kinderzielen. Een tijdgenoot van Kipling, Henry James, noemde Southern Comfort een van de tien beste korte verhalen ooit geschreven en prees de etherische, lyrische schoonheid ervan.

Viacom Productions heeft het verhaal nu door Showtime Networks laten verfilmen. John Korty regisseerde Vanessa Redgrave als de blinde vrouw, Florence Lattimer, en Bergin en Mahaffey als de jonge ouders Mark en Chrissie Samuels, die bij een auto-ongeval hun dochtertje (Atchinson) verliezen en later een glimp van het kind rond Miss Lattimer’s boerderij menen op te vangen.

De tv-film, waarvan alleen al de suspense-titel haaks staat op Kipling’s bedoelingen, is gesitueerd in het materialistische heden en overbrugt geen moment de kloof tussen het hectische architectenmilieu van het echtpaar Samuels en de verinnerlijkte wereld van Florrie Lattimer. Als een goochelaar jongleert de film met de benodigde onderdelen (succesvol werkend echtpaar, enigszins verwaarloosd dochterje, auto-ongeluk, sfeer van zelfverwijt, Florrie’s farm) en in tien minuten tijds is de toeschouwer volledig au courant. Er zijn dan nog 85 minuten te gaan, waarin de kijker zich ongestoord kan verbazen over het omnivorische karakter van tv-werk in het algemeen en de onderhavige travestie on het bijzonder: een serieus bedoelde, maar volmaakt vergetenswaardige film. Men huivert bij de gedachte wat een werkelijk capabele regisseur met dit gegeven had kunnen doen.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #15, oktober 1994.

© Erique J. Rebel
1 oktober 1994