The Resurrection / Opstandelsen

Je kan ook overdrijven. Waar veel lowbudgetzombiefilms de neiging hebben ellenlang door te gaan (SWAMP ZOMBIES!!!), doet regisseur Casper Haugegaard in THE RESURRECTION / OPSTANDELSEN het tegenovergestelde. Na krap vijftig minuten is de film alweer voorbij. Komt er eindelijk eens een cheapy voorbij die het aardig doet..

Een priester preekt hel en verdoemenis tijdens een begrafenis. ‘Keert u niet tegen God of het zal u bezuren!’ Een moeder in de kerk is boos op haar kind. Iets verderop in de kerk maken twee broers ruzie. Even later worden de priester en de aanwezigen opgegeten door moordlustige zombies.

De grootste prestatie die Haugegaard met THE RESURRECTION levert, is dat hij veel weet te halen uit een minimum aan budget: 50.000 kronen, zo’n 6.700 euro. De zombie make-up is simpel maar effectief, en op gore en geluidseffecten wordt ook niet ingeleverd. Redelijk wat close-ups, waarbij ingewanden buiten beeld worden gelaten maar het overige rottend vlees er uitstekend uitziet. Het kán dus blijkbaar wel. Dat de dramatische ontwikkelingen aan het begin van de film niet zo boeiend zijn is hem van harte vergeven.

Het vreemde is dat Haugegaard zich de hele film lang onthoudt van onnodige uitleg, maar met een einde komt waarin plotseling het existentialisme hoogtij viert en we als kijker ineens met een aantal vragen achterblijven. Niet bepaald een stijlbreuk om enthousiast van te worden. Gelukkig is de rest van THE RESURRECTION er verrassend strak. Een groot gedeelte van de film bestaat uit de achtervolging van de hoofdpersonen door zombies. Vooral hierin weet Haugegaard de spanning goed op te voeren. Qua toonzetting hebben deze scènes af en toe wat weg van genreklassiekers als [REC] en 28 DAYS LATER.

Dat Haugegaard inderdaad geen held is in acteursregie wordt duidelijk in de bonusfilm op de dvd, de korte thriller KǼLDERMENNESKE uit 2008. Twee jongens op weg naar een bruiloft krijgen ruzie waarna de een de ander vermoordt, diens ledematen afsnijdt en de rest van de film met een schuldgevoel doorbrengt. Gemene deler van de films is Peter Althoff, die in beide films de hoofdrol vertolkte. Niet de meest interessante korte film ooit gemaakt, maar gelukkig zijn de verbeteringen tussen  KǼLDERMENNESKE en THE RESURRECTION duidelijk zichtbaar. Ga zo door Casper.

© Maarten van Krimpen
15 juli 2011