The Human Centipide 2 (Full Sequence)

‘The first film will be like My Little Pony compared to this one,’ beloofde regisseur Tom Six voorafgaand aan de release van deel twee. Niets teveel gezegd: THE HUMAN CENTIPEDE 2 (FULL SEQUENCE) compenseert de bescheiden hoeveelheid poep en gore in deel één ruimschoots.

Twee jaar geleden zorgde Six voor opwinding met THE HUMAN CENTIPEDE (FIRST SEQUENCE). Nederlandse horrorliefhebbers keken reikhalzend uit naar de film waarin een gestoorde Duitse chirurg twee Amerikaanse toeristes en een Japanse man mond-op-anus aan elkaar naait. Dit dan met chirurgische nauwkeurigheid en een steriele werkwijze. 100% medically accurate, volgens de tagline. Dit in tegenstelling tot deel twee, door Six treffend aangekondigd als 100% medically inaccurate. Waar hij in het eerste deel ook een poging deed het psychologische aspect van de gruwelijke behandeling te benadrukken, richt hij zich in het vervolg hoofdzakelijk op de lichamelijke vernedering.

THE HUMAN CENTIPEDE 2 (FULL SEQUENCE), volledig in zwart-wit geschoten, opent met de slotscène van deel één. Tijdens de aftiteling wordt er uitgezoomd en zien we een afzichtelijk mannetje de film op een laptop bekijken. Parkeerwachter Martin (Laurence R. Harvey), een astmatische, automutilerende dwerg met overgewicht, is compleet geobsedeerd door Six’ film. Hij houdt een plakboek vol foto’s en aantekeningen bij en droomt ervan een Human Centipede van twaalf personen te maken. Getraumatiseerd door zijn verkrachtende vader slaan bij Martin de stoppen door na de zoveelste vernedering door zijn suïcidale moeder, ontuchtige psychiater en gewelddadige bovenbuurman. Met pistool en koevoet opent hij de jacht op bezoekers van zijn parkeergarage en weet zelfs actrice Ashlynn Yennie uit deel één te lokken met een nepauditie. Hij verzamelt zijn slachtoffers in een smerige loods, waar hij zijn fantasie als een opgewonden peuter verwerkelijkt.

De steriele operatiemesjes en verdovingsmiddelen uit deel één maken plaats voor amateuristisch hakwerk, smerig keukengereedschap en gaffer tape. De zwetende dwerg strompelt hijgend tussen de kermende lichamen door, bikt hier en daar wat tanden los, snijdt kniepezen door en bevestigt lippen aan konten met een nietpistool. Wanneer Martin zijn Human Centipede eindelijk aan de wandel krijgt, kan de échte vernedering beginnen. Spuiten laxeermiddel, een absurde verkrachting en een geplette baby zijn slechts enkele voorbeelden van de gruwelijkheden die Six inzet om een maximaal shockeffect te behalen. Een sterk scenario is duidelijk van ondergeschikt belang. De continuering van Six’ bedenksels in de ‘realiteit’ en het ambigue einde zijn leuk bedacht, maar wegen niet op tegen de tenenkrommend passieve houding van de slachtoffers (doe iets!), het ontbreken van spanning en het teleurstellende gebrek aan humor. Hopelijk weet Six met de afsluiter van de trilogie meer te bieden dan een herhaling van deze langdradige en ongemakkelijke kijkervaring. Geestig is de promotie van het laatste deel wel: THE HUMAN CENTIPEDE 3 (FINAL SEQUENCE): 100% politically incorrect.

Di: G2 Pictures LTD. Copyright Ruben Allersma. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #96, juni 2012.

© Ruben Allersma
1 juni 2012