Super Mario Bros.(1993)

‘We tried to get you in Pearl Harbor, now we’re coming at you with electronics,’ merkt president-directeur Takagi van Nakatomi Corp. droogjes op en John McClane grijnst als een boer met kiespijn (zie DIE HARD, 1988). Vijf jaar later, in 1993, is deze voorspelling (dit dreigement?) bezig bewaarheid te worden: Hollywood ziet dat de Westerse wereld onder de voet wordt gelopen door Japanse game giants en kiest eieren voor z’n geld. If you can’t beat ‘em, join ‘em.

Was er eerst STREETFIGHTER, nu is er SUPER MARIO BROS., komend jaar worden DUKE NUKEM, DOOM en QUAKE verwacht – en de wereld van de filmkritiek beklaagt in alle toonaarden het gebrek aan durf en inventiviteit dat deze ontwikkeling schijnt te signaleren, alsmede het feit dat merchandising de cinema hand over hand heeft veroverd. Daartegenover staat de bewering van kenners dat hoog-geavanceerde videospellen ons klaarstomen voor het tijdperk van de interactieve speelfilm, dus waarom tegengestribbeld?

SUPER MARIO BROS. is een vlot verteld, weinig diep stekend fantasy-avontuur over de belevenissen van de doortastende loodgieter Mario (Hoskins) en zijn maatje Luigi (Leguizamo) in een parallelle wereld onder Brooklyn, waar de megalomane Koopa (Hopper) en zijn monsterlijke Goomba’s de scepter zwaaien. De film stuift geanimeerd en op topsnelheid van special effect naar special effect, logica en een min of meer invoelbare plot aan z’n laars lappend. Het moet echter gezegd dat logica en een begrijpelijke verhaallijn niet direct de elementen zijn waaraan Nintendo- en andere power games hun enorme populariteit ontlenen. Deze beperkingen meewegende, kan een film als SUPER MARIO BROS. gemakkelijk concurreren met soortgelijke CGI-geinspireerde, kinderlijke fantasy-werkstukken. De film is allerwegen met bijna kwaadaardige animositeit ontvangen, getuige bijvoorbeeld de mening van een Engelse recensent, die de film in één woord afdeed: BLISS (Big, Loud, Ignorant, Silly, Stupid). Gauw naar de videotheek dus, om te zien wie er gelijk heeft.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #33, december 1997/januari 1998.

© Erique J. Rebel
1 december 1997