The Storm Riders / Feng Yun(1998)

Ik geef het toe: ik heb een zwak voor visueel spektakel. Er kunnen nog zoveel clichés, onlogische plotwendingen en zwak uitgewerkte karakters in een film figureren; als het schouwspel maar overdondert let ik nergens meer op.

Zo scoort HARD BOILED bij mij het hoogst van alle John Woo films, louter dankzij de ongelooflijke choreografie van de vuurgevechten. Zo had ik, als enige Nederlander geloof ik, geen bedenkingen bij JURASSIC PARK. Ik bedoel: waarom zeuren over de motivatie van een of andere hoofdpersoon als je een springlevende T. Rex voorgeschoteld krijgt? Uiteindelijk zijn het dit soort ervaringen waarvoor mensen nog bereid zijn een avondje achter de tv of pc vandaan te komen. Ook op het verhaal van THE STORMRIDERS is ongetwijfeld van alles aan te merken. De film is tenslotte gebaseerd op een tamelijk eendimensionale comic. Maar allemachtig, wat moest mijn gloednieuwe Philips 32PW9765 breedbeeldtelevisie zwoegen om alle effecten, trucages en kleurenpracht van deze film te verwerken. U begrijpt het: ik ben gevallen voor THE STORMRIDERS. Conquer (Chiba), hoofd van een clan in het middeleeuwse China, is een man met een ambitie ˆ la Hitler en Bill Gates: de wereld beheersen. Een ziener voorspelt hem dat daarvoor de hulp van de kinderen Wind (Cheng) en Cloud (Kwok) onmisbaar zal zijn. Hij spoort ze op, vermoordt hun ouders en voedt ze op samen met zijn dochter Charity (Yeung). In de aanloop naar de slag die over de wereldheerschappij zal beslissen, worden Wind en Cloud allebei verliefd op hun stiefzuster. Hun concurrerende baltsgedrag leidt tot een handgemeen, waarin Conquer ongelukkig tussenbeide komt en zijn dochter het leven laat. Nu zijn de poppen pas goed aan het dansen en keren zo ongeveer alle hoofdpersonen van de film zich tegen elkaar. Het gevolg: overuren op de special effects afdeling. En sukkels zoals ik zijn weer dik tevreden. THE STORMRIDERS was één van de laatste grote producties van de Golden Harvest studio v——r de overdracht van Hong Kong aan China. Een knallende uitsmijter, want de film werd een enorme hit, niet in de laatste plaats dankzij de uitgekiende marketing-campagne waarin de merchandising (stripverhalen, games) een grote rol speelde. Regisseur Andrew Lau ontwikkelde zijn visuele flair als cameraman voor cineasten als Ringo Lam en Tsui Hark. Alle hoofdrolspelers zijn beeldschoon; vooral Kwok is een lust voor het oog. Waar Jackie Chan zijn films steevast met een overzicht van de bloopers afsluit, geven de eindtitels van THE STORMRIDERS inzicht in de totstandkoming van de meest ingenieuze trucagescènes. Mag ik THE STORMRIDERS uitroepen tot het eerste sprookje voor de 21ste eeuw?

Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #47, p11.

© Matthijs Linnemann
    The Storm Riders