Space Soldiers(2013)

Captain Wake (Roark Critchlow) bestiert met zijn crew de Revelator: een ruimteschip waarmee ze deep space afreizen om te plunderen. Dan vinden ze de Chaos Generator. Ze zijn echter niet de enigen die de waarde van deze vondst inzien…

In SPACE SOLDIERS ontvouwt zich een soort intergalactische Graalqueeste – de uitkomst bepaalt het lot van niet alleen de mensheid, maar van het volledige universum. Ingebed tussen vaag gewauwel over protocollen en gedebiteerde pseudo-diepzinnigheden van het kaliber “love in space… sucks”, krijgen we veelal met de computer gemaakte actiescènes voorgeschoteld. Overigens lijken die vechtende ruimteschepen van binnen meer op vrachtvliegtuigen uit de USSR – opgeleukt met IBM-toetsenborden uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Een pluim voor de special effects, bijvoorbeeld vanwege de scène waarin Kloon 12 (Mark Wystrach) de Chaos Generator aanraakt en explodeert. De hele kamer kleurt rood met bloed en slagersafval. De onderkoeldheid waarmee Doc (Jamie Strange) en Olos Nah (Tyler Poelle) vervolgens in hun rol proberen te blijven, is vermakelijk: stel je de acteurs uit BEVERLY HILLS 90210 voor, die op een schooltoneelavond een interpretatie van ALIEN ten beste geven.

SPACE SOLDIERS is ultieme onzin Ă©n een inspirerende mix van (vooral muzikaal en montage-)talent, talentloosheid, camp en wansmaak. De film dreigde in het begin aan zijn eigen belachelijkheid ten onder te gaan, maar wist mij uiteindelijk veel meer te boeien dan veel andere films die lager inzetten. Deze eerste volledige speelfilm van regisseur Travis Zariwny zit aan de goede kant van fout – en verdient 3 sterren.

Distributie: Splendid. Release: 25 april 2013. Copyright: Joep van Loon. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 april 2013.

© Joep van Loon
27 april 2013