In 1912 reist de geruchtmakende wetenschapper prof. George Edward Challenger (Rhys-Davies) naar Afrika en ontdekt op een niet in kaart gebracht rotsplateau een voorwereldlijk paradijs waar dinosaurussen, brontosaurussen en andere -saurussen dreunend rondklossen.
Challenger en reisgezelschap (antagonistische collega Warner, journalist McCormack, fotografe Tamara Gorski en verstekeling Darren Peter Mercer) leggen in deze Hof van Eden een stammenoorlog bij, onderrichten de inboorlingen in ecologische bewustwording en keren huiswaarts met een baby-pterodactyl om het thuisfront te overtuigen van hun ontdekkingen.
RETURN TO THE LOST WORLD: Zoals de titel al aangeeft, keren Challenger en zijn vier getrouwen in 1914 naar Afrika terug om een einde te maken aan de terreur (ecologisch en anderszins) van een Belgisch olie-exploratieteam, waardoor de bewoners van de ‘verloren wereld’ in hun voortbestaan worden bedreigd.
Arthur Conan Doyle’s novelle (oorspronkelijk als feuilleton verschenen in het Londense The Strand Magazine in 1912) werd verfilmd in 1925 door Harry O. Hoyt, in 1960 door Irwin Allen en nu door de Koning der Overbodige Remakes, executive producer Harry Alan Towers, die onder het pseudoniem Peter Welbeck het scenario voor beide films schreef. Rhys-Davies (Sallah in twee van de drie INDIANA JONES-avonturen) oefent zich ongeremd in ruwe jovialiteit; Warner zet met kennelijk plezier een portret van vooringenomen onkreukbaarheid neer; de voorhistorische monsters lijken uit Jim Henson’s ateliers te zijn ontsnapt, hebben een hoge aaibaarheidsfactor en wekken door ongelukkige integratie de indruk in een heel andere film te figureren; plaatselijke acteurs dragen de onbeholpen maar aandoenlijke knulligheid uit, die klaarblijkelijk past in het beeld dat de makers van ‘zwartjes’ hebben. Beide geheel op locatie in Zimbabwe gedraaide avonturen maken een onverteerbaar zoete, schoongeschrobde, vaaglijk Disneyesque indruk en knnen anno 1992 eigenlijk niet meer. Een mini-Oscar evenwel voor de noodkreet van één der olietechnici: ‘Watch out for that dinosaurus! It doesn’t seem to like the oil rig! Oh god, it’s eating the cooling system!’
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #4, december 1992.