Purgatory(1999)

In het najaar van 2010 hadden we een interview met de Belgische producent Johan Vandewoestijne over zijn nieuwe film, maar wat is sindsdien eigenlijk gebeurd met PURGATORY? Verrassing: hij is nu uit op dvd.

Low-budgetfilmer Vandewoestijne, alias James Desert, regisseerde in 1986 de cultfilm LUCKER. We kennen hem verder als de producent van de horrorkomedie RABID GRANNIES (Emmanuel Kervyn, 1988) en STATE OF MIND (Reginald van Severen, 1992). Diezelfde Reginald van Severen keert nu, na jaren van afwezigheid, terug als regisseur van PURGATORY.

Kirsten Birger (actrice Ruth Verhelst, zielloos) wordt na zeven jaar vrijgelaten uit het St. Carolls hospitaal. Bij de psychologische behandeling die ze daar heeft ondergaan kan men vraagtekens zetten. Dr. S. Bulim (Marc Lensly) plaatst haar nu in het huis waar ze zeven jaar eerder de moord pleegde die haar in de inrichting deed belanden. Haar begeleidster, Dr. Imma Delman (Jorka Decroubele), laat haar grotendeels aan haar lot over.

Dat gaat natuurlijk meteen de eerste nacht al mis. Het huis zou verlaten zijn, maar Kirsten ervaart een ongelofelijke drukte: een man valt van het dak, een bloedende vrouw in de badkamer, een rechter die zelfmoord pleegt met insuline… In de kelder bevindt zich een eeuwenoud boek en op de laatste pagina is haar naam ingevuld. Een vreemde gemaskerde figuur heeft de wanden van één van de kamers beplakt met Bijbelteksten en krantenknipsels…

PURGATORY is lelijk geschoten, slecht geacteerd, spanningsloos en er is al snel geen touw vast te knopen aan alle visioenen, dromen en flashbacks waaraan Kirsten Birger lijdt. Van de weeromstuit ga je daarom maar focussen op de vreemde details die hun weg hebben weten te vinden in deze amateuristische productie: de preoccupatie die verpleger Andrew heeft met zijn arbeidstijden, de bakelieten telefoon in het verder moderne decor, wat de makers in godsnaam willen zeggen met de steeds opduikende roman Bonjour Tristesse van Francoise Sagan of de collectie dildo’s die Kisten in haar nachtkastje bewaart – naast het mes dat ze zeven jaar geleden hanteerde, uiteraard.

Is Kirsten het slachtoffer van kwalijke medische praktijken of is ze beland in één van de ‘Seven Gates of Hell’? Met die verwijzing wagen Van Severen en Vandewoestijne zich op het terrein van Lucio Fulci. PURGATORY deelt de afwezigheid van iedere logica met een film als THE BEYOND, maar dit is een hallucinante koortsdroom die geen moment fascineert. Als het vagevuur werkelijk bestaat, dan is er ongetwijfeld een lelijk gesetdressed kamertje waar recensenten vierentwintig uur per dag worden gefolterd met films van het kaliber van PURGATORY.

DI: Excesso (release op dvd: 6 februari). Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 februari 2012.

23 februari 2013
    Purgatory