VS, ca. 2006. Nu het Pentagon meer en meer troepen moet inzetten voor vredesmissies in brandhaarden over de gehele wereld, terwijl Congress streeft naar drastische budgetbeperking, is het op de been houden van GI-Joe een cruciaal punt geworden. De briljante arts Dr. Harlan Jessup (Perlman) ontwikkelt een middel dat voor tenminste dertig dagen slaaponthouding zorgt.
Op een afgelegen woestijnpost wordt de chemische drug getest gedurende VHET-training (Virtual Hostile Environment Training): gesimuleerde, holografische missies in een virtuele slagveldsimulator, een apparaat waarop de Amerikaanse legertop apetrots is. Helaas doen zich ernstige hallucinaire bijverschijnselen voor, door de manschappen in kwestie freaks genoemd, die soms de dood ten gevolge hebben. Namens het Pentagon komt legerpsychiater Cpt. Jean Podell (Ward) éen en ander uitzoeken en stuit op een complot van de soort get stinking rich quick. Dr. Jessup besluit dat het misschien beter is als Cpt. Podell spoorloos van het toneel verdwijnt. . Meer dan genoeg stof om deze techno-thriller (een TV-film uit de Paramount-stal) aantrekkelijk te maken, zou je denken. Dat de film desondanks bitter weinig indruk maakt, komt voornamelijk omdat de toeschouwer naar anonieme karakters zit te kijken, die zich te buiten gaan aan agressieve macho-dialogen en -gedragingen, stuitend infantiel optreden waaraan deze dienstplichtigen zich met hart en ziel overgeven en dat zij met een zekere trots allerwegen met zich meedragen als betrof het een hoge militaire onderscheiding. Dat Dr. Jessup voor geen meter deugt, is vanaf de eerste beelden overduidelijk (zeker als zo’n karakter wordt neergezet door Ron Perlman). Techno-films als OPERATION SANDMAN moeten eigenlijk worden gezien als vingeroefeningen in geavanceerde digitale filmtechnieken, kweekvijvers waarin de mogelijkheden van morgen worden uitgetest. In meer dramatische zin kijkt de toeschouwer helaas anderhalf uur in een lege doos – en dat is een frustrerende ervaring. Zie verder de opmerkingen bij COUNTDOWN TO INVASION in dit nummer. *1/2 Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #50, p24.