Als er een LEFT BEHIND II op video wordt uitgebracht, moet er ergens een LEFT BEHIND I rondzwerven. En inderdaad, die verscheen voorjaar 2002 op video en dvd. Het was een productie van het evangelische bedrijf Cloud Ten Pictures, Inc., Los Angeles, geregisseerd door Vic Sarin (in 2000) en gebaseerd op een in bijbelkringen geruchtmakend boek, When the Trumpet Blows: Left Behind van T. LaHaye en J. B. Jenkins (in Nederlandse vertaling verschenen bij Uitg. Kok als Verlaten, 1999).
De film handelt over een sterverslaggever bij GNN, Buck Williams (Cameron), die getuige is van de plotselinge verdwijning van honderdduizenden mensen in de VS en miljoenen verdwijningen wereldwijd. Een nieuwe wereldorde staat op, die vervolging van christenen krachtig ter hand neemt, aangestuurd door de nieuwbenoemde Secretaris Generaal van de VN, ene Nicolai Carpathia (Currie). Williams ontdekt dat al deze gebeurtenissen alreeds cryptisch staan beschreven in de Oudtestamentische bijbelboeken Ezechiël en Daniël. Carpathia ontpopt zich als de antichrist. Zeven jaren van chaos, vervolging, angst en duisternis breken aan. Is er nog redding mogelijk? Ja, zegt LEFT BEHIND, wij moeten ons vertrouwen stellen in de (naasten)liefde, in saamhorigheid, in het gebed, in de kracht van het geloof en wij moeten ons Godsbesef hernieuwen – want met al die zaken is het in de huidige materialistische, amorele wereld bedroevend gesteld. Zo niet, dan is de mensheid verloren. Het werkje is niet zozeer een speelfilm als wel een evangelisch tractaatje van idealistische (lees: weeë) inslag, ongeveer zoals de Jehova’s Getuigen die in de vorm van ‘De Wachttoren’ vroeger in je brievenbus stopten: hoopgevende teksten verlucht met tekeningetjes van stralende volwassenen en blije kinderen, die Het Licht hebben gezien, en verheugd in Jezus’ gespreide armen hollen, leeuwen die vredig sluimeren naast lammeren en dat alles in een idyllische, zeg maar paradijselijke omgeving. LEFT BEHIND II pikt de plot naadloos op. Carpathia (Currie) is zojuist tot wereldleider benoemd en heeft controle over de media afgedwongen. Hij installeert Buck Williams (Cameron) als anchorman bij GNN, onbewust van het feit dat deze naar middelen zoekt om hem (de antichrist, dus) ten val te brengen. Ook bij het kijken naar left behind ii rijst voortdurend de vraag of we hier nog met een speelfilm te maken hebben of met een evangelische huis-aan-huis brochure die ons toevallig op videotape wordt aangereikt. Men zou de film (met aanzienlijk meer goede wil dan rechtvaardiging) een religieus-polemisch document kunnen noemen. De rolprent – wat een perfecte benaming voor dit met bewegende beelden geïllustreerde bidprentje! – toont moeiteloos aan dat geloofsovertuiging en evangelische bezieling niet hetzelfde zijn als bezienswaardigheid. Zoals de Wachttoren-blaadjes van weleer goeddeels onleesbaar waren, zo is deze film in z’n probleembehandeling vaak ondraaglijk larmoyant en ternauwernood uit te zitten. Het is eigenaardig en bevreemdend bovendien dat een productiemaatschappij als Cloud Ten Pictures z’n doelstellingen begraaft onder schaamteloze kitsch van de bovenste plank. Menen de producenten bij Cloud Ten werkelijk dat hun religieus-geënte onderwerpen gebaat zijn bij een hyper-sentimentele, huilerige en schrijnend onoprechte benadering? Is er iemand, die iets aan zulke Kleenex-werkjes heeft en er troost of geloofsbevestiging uit put? Dit is dus weer zo’n doemgeladen, op scare tactics gebaseerd stukje zendingswerk van de onverbeterlijke gebroeders Peter en Paul Lalonde. En er komt nog meer zalverigs aan. Laat u niet misleiden door de intrigerende inlay-art, maar bestudeer de kleine lettertjes. Dus gewapend met een loep naar de videotheek, anders stinkt u er mooi in. Zie ook het vergelijkbare THE MOMENT AFTER in SN #61. N.B.: In Amerika viel left behind een bioscooproulement ten deel nadat de film op video/DVD was uitgebracht en dat zegt iets over de invloed die Cloud Ten Pictures weet aan te wenden. Bij mijn weten een bemerkenswaardig en uniek geval van distributiebeleid.
Copyright 2004 Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, p30.