Humanoids From The Deep (1996)(1996)

Het nut van herverfilmingen, of remakes, is vaak ver te zoeken, maar niemand maakte het ooit zo bont als B-filmkoning Roger Corman. Momenteel haalt de illustere producent bijna elke week de pagina’s van showbizz-bijbel Variety en uit de berichtenstroom valt op te maken dat hij bezig is zich uit de marges van Hollywood terug te trekken. Naar het zich laat aanzien zal de 71-jarige het dus wat rustiger aan gaan doen.

Hoezeer Corman ook tot de verbeelding spreekt, eerst als regisseur van talloze hilarisch goedkope, maar ook een aantal zeer geslaagde horror- en science-fictionfilms, en later als producent van vergelijkbaar werk, echt rouwig hoeven we over de stille aftocht niet te zijn. Corman gebruikte in door hem geregisseerde films al veelvuldig dezelfde beelden (in vrijwel al zijn Poe-verfilmingen krijgt de kijker dezelfde brandende muren en plafonds te zien), maar gaat in de herfst van zijn producentschap nog een paar stappen verder: de laatste jaren is hij bezig een groot aantal eigen producties uit de periode 1975-1985 opnieuw te verfilmen.

Los van het feit dat Corman wel erg snel aan deze recycling begint, roept de keuze van de films nogal wat vragen op. Zo vertoonde het festival van Brussel vorig jaar een lamlendige remake van Joe Dante’s alleraardigste PIRANHA, een film die helemaal geen herkauwen behoeft. Dante’s oerversie was een low-budget wonder en zoiets laat zich niet op commando herhalen. Barbara Peeters’, door Corman in 1980 geproduceerde HUMANOIDS FROM THE DEEP was een lekker ranzige onzin-film, alleen goed genietbaar voor verstokte pulp-liefhebbers, de nieuwe versie van Jeff Yonis is een slap aftreksel van dit toch al weinig opzienbarende origineel. Opnieuw komen gemuteerde monsters uit zee, op zoek naar voedsel en vrouwen om zich voort te planten, opnieuw wordt ondermaats spel van slechte acteurs gecompenseerd door bloedvergieten en mannen in rubber pak. Wie graag om slechte films lacht wordt hier karig bediend, met wat onlogische plotwendingen en slechte trucages. Wie zonder opgelegde ironie wil griezelen verveelt zich stierlijk. Wij wensen executive producer Roger Corman dan ook een extreem rustige oude dag toe.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #30.

Humanoids from the Deep
    86 minuten