Toen Darryl F. Zanuck eens werd gevraagd waarom er remakes worden gemaakt, schijnt hij te hebben geantwoord: ‘What audiences find remarkable, producers find remakeble’. Een wereld van zakelijk inzicht in zeven woorden. Los van deze vondst zijn er twee redenen om een remake te overwegen: de ontdekking dat het oorspronkelijke materiaal contemporaine relevantie in zich draagt en de gedachte dat herverfilming van het materiaal met hedendaagse technologie beter is gediend dan in het verleden mogelijk was.
In deze eerste aflevering van Universal Television’s ‘5-feature action packed series’ Hercules: The Legendary Journeys (uitbesteed aan Sam Raimi’s Renaissance Pictures) bestaat genoemde contemporaine relevantie uit het, bescheiden, revisionistische idee om van Hercules (Sorbo) een pacifistische held te maken , die tobt over zijn half-goddelijke status Ð hij is immers verwekt door oppergod Zeus (Quinn) bij een aardse vrouw Ð , over wat er van hem in het leven wordt verwacht en waarom er steeds schier onmogelijke prestaties van hem worden gevraagd. In deze reflectieve overpeinzingen wordt hij voortdurend gestoord door zijn sidekick, de hyper-impulsieve en ruiggebekte Prinses Deianeira (O’Connor), die hem meesleept op een zoektocht naar de verzwolgen stad Troje, een queeste die hem voert langs reuzen, gigantische serpenten, een zeemonster, een dodelijke orde van religieuze fanaten, verleidelijke schoonheden en exotische beschavingen. Veel tijd om naar de zin van het bestaan te vorsen blijft Hercules dus niet, want reeds dient een nieuw gedrocht zich aan om door hem te worden vernietigd. ‘Wow!’, begroet het prinsesje elk staaltje van bovenmenselijke heroiek, ‘Shit man, that’s cool!’ Verder strekt de contemporaine meerwaarde niet. De wijsheid van het idee om met behulp van hedendaagse digitale technologie mythologische wezens te creëren, wordt twijfelachtig wanneer de hen tegemoettredende karakters zo oninteressant en anachronistisch overkomen als in HERCULES AND THE LOST KINGDOM. CIC Video zal in de loop van de komende maanden de volgende delen uitbrengen: HERCULES AND THE AMAZON WOMEN, HERCULES IN THE UNDERWORLD, HERCULES AND THE CIRCLE OF FIRE en HERCULES IN THE LABYRINTH OF THE MINOTAUR, geregisseerd door Doug Lefler, Joshua Becker en Bill Norton (2x). De vijf films werden geheel op locatie in Nieuw-Zeeland gedraaid; special make-up- en digitale effecten werden aangeleverd door Weta Ltd., het bedrijf van Richard Taylor, Peter Jackson, Jamie Selkirk en George Port, dat gedurende de produktie van Peter Jackson’s BRAINDEAD (1992) van de grond kwam. N.B.: Credits zien kans de naam van de regisseur foutief te spellen. ** Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #21, p11.