Don ‘The Dragon’ Wilson schijnt een wereldvermaard kickbox-fenomeen te zijn. ‘World Kickboxing Association World Light Heavyweight Champion’, staat er achter zijn naam op de credits.
Alles goed en wel, maar is dat voldoende excuus om deze a-charismatische sportman van Koreaanse afkomst tot filmacteur te bombarderen? Ach, waarom ook niet. Zolang Don veelvuldig om zich heen kan kicken en het geluid van versplinterend bot zijn spaarzame teksten overstemt, zoals in het gevangenis-drama FORCED TO FIGHT, is er weinig aan de hand. Zijn uitstapje naar het science fiction-genre, FUTURE KICK, is ‘helaas’ wat ambitieuzer van opzet.
Als Cyberon, een niet van echt te onderscheiden menselijke robot, lijkt Don dankzij zijn futuristische zonnebril nog het meest op een mededinger in een Roy Orbison lookalike-wedstrijd. Dat maakt het meteen een stuk lastiger zijn strijd tegen een bedrijf dat illegaal in menselijke organen handelt serieus te nemen. De geloofwaardigheid wordt voorts aangetast door de inmiddels legendarische schraapzucht van producent Roger Corman. Een futuristische skyline bestaat uit rechtop gezette luciferdoosjes van ongelijke lengte, en voor de verbeelding van het ruige straatleven werd zo te zien uitgeweken naar de coulissen van een schouwburg.
De grootste gotspe is trouwens voor het eind bewaard: dan blijkt het hele verhaal niet meer dan een levensechte, door de computer opgewekte droom van hoofdrolspeelster Foster; een aap die we al eerder uit de mouw zagen komen in MINDWARP.
Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #7, juni 1993.