Five Across The Eyes(2006)

Vijf tienermeiden, terugkerend van een feestje, nemen een slim binnendoortje en stuiten op een krankzinnige vrouw (Veronica Garcia) die om volstrekt duistere redenen de vijf verantwoordelijk houdt voor haar mislukte huwelijk – lees: haar gehele bestaan. Ze zet een ongehoorde terreurcampagne tegen de feestgangers in gang met behulp van een 458 Colt Sauer Grand African Elephant Shotgun en een schier onuitputtelijke lading hagelpatronen, tot de geteisterde tieners het recht in eigen hand nemen en een bloedbad aanrichten.

Dat is waar FIVE ACROSS THE EYES (Greg Swinson & Ryan Thiessen, VS 2006) over gaat en anders niet. In deze amateurproductie nemen Swinson en Thiessen – die samen Trauma One Entertainment, Inc., hebben opgericht – de meeste functies voor hun rekening (productie, scenario, camera, montage, kostuums, special make-up en visual effects) en dat laat nog voldoende  ruimte voor familieleden van weerskanten om actief aan de film mee te werken.

Men zou FIVE ACROSS THE EYES met recht een ‘stuk voor vijf personages en een SUV’ kunnen noemen: de hand-held camera verlaat de auto maar heel zelden en mengt zich in een kras geval van close-contact filming als een zesde personage onder de meiden in kwestie, wier taak het is om ruim 90 minuten lang hysterisch en oorver-dovend te gillen, steeds schaarser gekleed te gaan en stelselmatig stompzinniger acties te ondernemen. Een en ander leidt tot wat de makers zeker als virtuoso-filmen zullen hebben betiteld.

Zij hebben ongetwijfeld de tijd van hun leven gehad, maar hun film komt nu uit de bus als een onverteerbaar staaltje voyeuristische, gratuite, sadistische (s)exploitatie van de bovenste plank en is om die reden bijna niet uit te zitten. Om de vaak zeer moeilijk te volgen ontwikkelingen nog enige diepgang te verlenen, gaan de meiden zich in momenten van stress te buiten aan lachwekkende ontboezemingen en bekentenissen. ‘Beth, I slept with your boyfriend, but only once. I’m sorry, so very sorry’.

Wie kickt op geterroriseerde, ultra-hysterische, halfnaakte meiden mag zich FIVE ACROSS THE EYES niet laten ontgaan. Advies voor jeugdige aspirant-actrices: solliciteer er lustig op los, maar laat Trauma One Entertainment voorlopig even links liggen…

Titel betekent zoveel als ‘Je krijgt er vijf voor je kanis’.

Copyright Erique J. Rebel.. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #76, winter 2007/2008.

© Erique J. Rebel