Emelie(2015)

DVD/BLU- RAY | Dan en Joyce Thompson gaan een avondje uit om hun trouwdag te vieren. Omdat hun gebruikelijke babysitter niet kan, huren ze Anna in. Een grote fout, want voor deze babysitter is het oppassen geblazen.

Anna is namelijk, de titel verklapt het al, niet wie ze zegt dat ze is. Zodra de volwassenen de deur uit zijn, ontpopt ze zich tot een wel heel eigenaardig soort oppas. Leuk, zolang ze de kinderen laat doen wat ze willen, maar al snel wordt haar gedrag vreemder. En waarom is ze toch zo geïnteresseerd in het jongste zoontje?

EMELIE is een film van Michael Thelin, een regisseur die voornamelijk concertregistraties en een paar korte films op zijn naam heeft staan. Zijn debuut als speelfilmregisseur is niet onverdienstelijk. Met een redelijk originele plot en strakke regie weet hij vooral in het begin van de film goed de aandacht te trekken. Sarah Bolger (bekend uit tv-series als Once Upon a Time en The Tudors) is sterk als het titelpersonage, maar het zijn vooral de kinderen die indruk maken met hun geloofwaardige acteerwerk.

Naarmate de film vordert, krijgt Thelin het echter lastiger. In plaats van spannend is EMELIE namelijk vooral ongemakkelijk; bijvoorbeeld in de scène waarin Anna zittend op de wc het oudste zoontje vraagt haar een tampon aan te geven, of die waarin ze de kinderen laat toekijken hoe ze de slang van het jongetje een levende prooi voorschotelt. Bovendien blijven het losse momenten, als geheel werkt het minder goed. De slechts tachtig minuten durende film wekt af en toe de indruk dat we naar een korte film zitten te kijken die ietwat kunstmatig tot speelfilmlengte is uitgerekt.

Echt heel geloofwaardig is het ook al niet: de babysitter doet een hoop moeite om haar doel te bereiken, terwijl ze dat ook veel simpeler had gekund. Wát ze precies wil, wordt op een nogal clichématige en vrij lachwekkende manier uit de doeken gedaan. Thelins film heeft een aardig idee, enkele sterke scènes en prima acteerwerk, maar voor babysitter EMELIE  hoef je al met al niet laat op te blijven.

Distributie: Just Entertainment, vanaf 22 maart op dvd en blu-ray. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 maart 2016.

27 maart 2016
    Emelie