Debug(2014)

Zes criminele hackers dienen hun straf uit door het verwijderen van virussen van de boordcomputers van oude, verlaten ruimteschepen. Tijdens een spoedklus belanden ze op een ruimteschip waar het softwaresysteem over een kunstmatige intelligentie lijkt te beschikken. Het is niet van plan de hackers weer levend te laten vertrekken. Waarom? “The moments of death yield the purest data of life”. Maar da’s logisch.

De hackers gaan natuurlijk al snel ieder hun eigen weg op het ruimteschip. De één wordt in de luren gelegd door een digitale dokter die hem dwangmatig drugs toedient, de ander komt in aanraking met een… rat. Hoe er in godsnaam een rat op een ruimteschip terechtkomt, is dan weer een raadsel.

DEBUG speelt leentjebuur bij films als EVENT HORIZON, RESIDENT EVIL, CUBE en zelfs 2001: A SPACE ODYSSEY. Helaas ontbreekt het DEBUG aan ook maar een fractie van hetgeen die films zo spannend dan wel fascinerend maakte. Het boosaardige computervirus verschijnt in de vorm van Jason Momoa (Game of Thrones), die met zijn cartooneske impressie van een snoodaard en een belachelijk kapsel eerder onbedoeld komisch dan angstaanjagend is.

Dat DEBUG af en toe doet denken aan CUBE van Vincenzo Natali is niet zo gek. Scenario en regie waren namelijk in handen van David Hewlett, doorgaans werkzaam als acteur en vaste compagnon van Natali. Hewlett heeft volgens IMDb één eerdere regieklus gehad, een televisiefilm met de veelbelovende titel RAGE OF THE YETI. Als schrijver was hij medeverantwoordelijk voor het uiterst vermakelijke NOTHING.

Hoewel het verhaaltje relatief simpel is, presteert DEBUG het toch met zichzelf in de knoop te raken als gevolg van allerlei nodeloos ingewikkelde plotwendingen. Zo besluit één van de dames maar in bad te gaan liggen en belandt zij, via dat bad, opeens samen met Jason Momoa in een soort voorportaal van de hel, waar ze om onverklaarbare redenen in sexy lingerie staat. Snapt u het nog? Ik ook niet.

Dit soort rare wendingen, in combinatie met een scenario vol technische kletspraat, maakt dat er aan het hoe, wat, waar en waarom af en toe geen touw meer valt vast te knopen. Niet dat het veel uitmaakt; geen van de stereotype personages wekt enige sympathie en wat voor spanning en suspense moet doorgaan is vooral slaapverwekkend. DEBUG duurt maar 82 minuten, en toch zijn dat er 82 te veel.

Di: A-Film. Op DVD en Blu-ray vanaf 14 april. Copyright: Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 mei 2015.

Debug
    86 minuten