De wereld van mama’s boy Edward J. Chilton (Buscemi) stort volledig in als Ma Chilton (Margolyes) plotseling overlijdt.
A. J. Prattle (Glover), de zonnige en opgeruimde vertegenwoordiger van Happy People Corporation te Webster City, Ohio, bezoekt Ed en doet hem het aanbod Ma Chilton voor het luttele bedrag van duizend dollar weer tot leven te wekken. Ed hapt gretig toe. Wat Prattle verzuimt te vermelden is dat de gereanimeerde Ma Chilton in de koelkast moet leven en met insecten moet worden gevoerd. Ma’s eetlust breidt zich echter snel uit tot huisdieren en medemensen, waardoor Eds kalme, beschermde bestaan in een panische nachtmerrie ontaardt.
Deze voor cable network gemaakte film, ook bekend als ED AND HIS DEAD MOTHER, wil een satire zijn op de stelling dat voor geld alles te koop is en dat met enkele flappen van forse denominatie de muur tussen leven en dood moeiteloos kan worden geslecht. Een satire op een satirische premisse dus. Grote satirici als Frank Capra en Preston Sturges leerden ons al dat waarachtige satire stevig ligt verankerd in herkenbare realiteit, met andere woorden dat de in de onderhavige film gehanteerde dubbele laag nimmer tot beziens- en behartenswaardige resultaten voert en slechts een zelfdeflatoir doel dient. Regisseur Wacks en scenarist Hughes volharden echter manmoedig in het uitwerken van hun zinloze en verloren standpunt en leveren een soft, melig, ternauwernood macaber werkje af, dat 86 minuten lang een reeks van vermoeide en deprimerend voorspelbare grappen en grollen de grond inhamert.
Satire, zo bewees het Monty Python-team een kwart eeuw geleden, moet kort, hevig en precies zijn. BON APPETIT MAMA is geen van drieën.
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #13, juni 1994.